Hvad er engineering?
Engineering for læringens skyld
Hvad er engineering?
Engineering-didaktikken er inspireret af ingeniørens måde at arbejde på, hvor eleverne løser en konkret og virkelighedsnær udfordring gennem forskellige delprocesser.
Når elever arbejder med engineering designprocessen i undervisningen:
- Tilegner de sig viden samtidigt med at de udvikler kompetencer til at løse fagligt relevante problemstillinger.
- Understøttes deres selvstændige og systematiske arbejde med åbne problemstillinger.
- Styrkes deres motivation og engagement i naturfagene.
- Arbejder de praktisk med at konstruere og forbedre prototyper med afsæt i naturvidenskabelige undersøgelser og viden.
Engineering som designproces
Engineering designprocessen er organiseret i syv delprocesser, der rummer udviklingen fra at forstå udfordringen til gennem undersøgelse, idégenerering, konstruktion, konkretisering og forbedring at kunne præsentere en mulig løsning – forstået som en prototype eller et produkt.
Engineering styrker elevernes evne til at samarbejde og til at løse problemer
Eleverne arbejder procesorineteret i grupper i engineering-undervisningen og derved trænes en række generiske kompetencer hos elevernes som for eksempel:
- samarbejde og bidrag til processen
- forståelse og analyse af udfordringen
- indsamling og håndtering af viden
- videreformidling og deling af idéer
- udformning og forfølgelse af en plan
- forbedring af prototype
- kommunikation og kritisk stillingtagen til eget og andres arbejde.
Undervisning der motiverer
Evalueringerne af tidligere engineering-projekter på grundskole- og gymnasieområdet viser, at engineering bidrager til faglig læring i traditionel forstand og i særdeleshed til metodekendskab og undersøgelseskompetence.
Derudover styrkes elevernes evne til at arbejde problemløsende, kreativt og innovativt samt til at samarbejde og vedholdende i en grad, som traditionel naturvidenskabsundervisning ikke gør.
Lærere, der har arbejdet med engineering-didaktikken, udtrykker desuden, at engineering-tilgangen generelt har øget elevernes interesse og motivation for faget.
Eleverne tilegnede sig den ønskede faglige viden, og der er for mig ingen tvivl om, at engineering-tilgangen generelt har øget deres interesse og motivation for faget
- Fysiklærer, Engineering i gymnasiet i Region Midt
Engineering i gymnasiet er finansieret af Region Midt og Region Hovedstaden.