Unges uddannelsesvalg er ikke en skrivebordsøvelse
– sådan undgår vi, at epx bliver en B-uddannelse
PRESSEMEDDELELSE
14. december 2025
Unges uddannelsesvalg er ikke en skrivebordsøvelse – sådan undgår vi, at epx bliver en B-uddannelse
Ekspertgruppe er klar med anbefalinger til den nye epx-uddannelse. Men hvis 40 procent af en ungdomsårgang skal vælge epx, skal den fungere i praksis – ikke kun på papiret. Derfor går Engineer the Future nu i gang med at udvikle og afprøve nye undervisningsformer sammen med elever, praktikere og en række uddannelsesinstitutioner, før epx åbner i 2030.
Hvis 40 procent af de unge i fremtiden skal vælge den nye gymnasieuddannelse epx, er det ikke nok, at den findes på papiret.
Det mener Engineer the Future, som nu – med en bevilling fra Novo Nordisk Fonden – går i gang med at udvikle og teste, hvordan undervisningen på den kommende epx kan bidrage til at den bliver et attraktivt og eftertragtet valg for unge, og ikke ende som en uddannelse, man kun vælger, hvis man ikke kan komme ind andre steder.
– Vi har set det før. Nye ungdomsuddannelser bliver lanceret med store ambitioner, men uden klare svar på, hvordan hverdagen og undervisningen skal fungere for elever og lærere. Så risikerer de hurtigt at få et ry som en B-uddannelse. Det må ikke ske med epx, for det er konsekvenser for de unge og for samfundet for store til siger Hans Ubbe Ebbesen, direktør i Engineer the Future.
Den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse epx skal åbne i 2030 og er tænkt som et mere praktisk og virkelighedsnært alternativ til de nuværende gymnasier. Ambitionen er høj: Næsten hver anden ung skal vælge epx. Men spørgsmålet er, hvad der skal få unge til at vælge den – og deres forældre til at synes godt om det valg.
– Unge vælger ikke uddannelse ud fra reformtekster. De vælger ud fra erfaringer fra venner og familie, om undervisning, fag og linjer virker spændende og meningsfulde for dem - og giver reelle muligheder videre i livet, siger Hans Ubbe Ebbesen.
Derfor sætter Engineer the Future nu gang i et flerårigt projekt, hvor de, i samarbejde med uddannelsesinstitutioner der i dag har elever og lærere fra hf, eud, eux og 10. klasse, vil udvikle og afprøve nye undervisningsformer der kan blive kernen i epx.
En undervisning hvor eleverne arbejder med virkelige problemer fra hverdagen og samfundet – for eksempel klima, teknologi og velfærd – og omsætter viden, metoder og færdigheder på tværs af fag og fagligheder til konkrete løsninger. Erfaringerne fra projektet skal vise, hvordan man kan skabe en helheds -og anvendelsesorienteret skolehverdag, hvor unge både lærer det faglige og oplever, at det kan bruges til noget.
- Projektet skal blandt andet give svar på nogle af de største spørgsmål omkring epx:
- Hvordan får man unge til aktivt at vælge epx – frem for at se den som et nødvalg?
- Hvordan skaber vi god undervisning, der kobler teori og virkelighed? Hvordan sikrer vi, at eleverne både oplever et socialt fællesskab, har lyst til at lære og mulighed for at læse videre?
- Hvilke undervisningskompetencer skal fremtidige lærere på epx have for at løfte den opgave?
– Hvis epx skal lykkes, skal den være noget, unge taler positivt om i frikvarteret, på sociale medier og blandt deres venner – ikke noget, man forklarer undskyldende derhjemme ved middagsbordet, siger Hans Ubbe Ebbesen.
Han fortsætter: "Ekspertgruppens anbefalinger giver os en fælles og mere konkret ramme for, hvad der skal udvikles frem mod 2030. Som ekspertgruppen også peger på, er der ikke behov for en ny ungdomsuddannelse, der blot blander kendte fag fra de eksisterende gymnasiale uddannelser. Indhold og undervisning skal nytænkes. Med de opstillede pejlemærker for epx-fagenes didaktiske grundlag – og kravet om, at de obligatoriske fag skal hænge tæt og tværfagligt sammen med linjefagene – bliver det afgørende at udvikle en fælles, problembaseret undervisning, der er tilpasset målgruppen. Det skal være en del af uddannelsens DNA fra starten, og det er netop det, vores projekt skal være med til at finde svar på, hvordan vi gør i praksis.”
Med projektet samler Engineer the Future eksperter indenfor ungdomsuddannelserne, ni uddannelsesinstitutioner fordelt på fire byer, repræsentanter fra danske virksomheder, samt lærere og elever fra de nuværende eud, eux og hf-uddannelser til at udvikle og afprøve problembaseret undervisning lokalt. Det gøres ud fra en række ensartet kriterier og med fælles kompetenceudviklede lærerne, så erfaringerne ikke ender som enkeltstående forsøg, men kan bruges bredt, både før og når epx skal rulles ud nationalt.
– Vi kan ikke vente til 2030 med at finde ud af, hvad der virker. Hvis vi vil have mange unge til at vælge epx, skal vi begynde at gøre den attraktiv allerede nu, siger Hans Ubbe Ebbesen.
Fakta
- Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden
- Projektet løber fra start 2026 til midten af 2028
- Elever og lærere fra eksisterende hf, eud, eux og 10. klasse deltager afprøvningerne – lærere fra hf, eux, eud, og 10. klasse bliver på tværs af fag og fagligheder kompetenceudviklet sammen i engineering
- Formålet er at teste, hvordan undervisningen på epx kan blive attraktiv, helhedsorienteret, praksisnær og give adgang til videre uddannelse
- Engineer The Future leder og driver projektet i samarbejde med: Nationalt Center for Erhvervspædagogik ved Københavns Professionshøjskole, og med fire klynger af i alt ni uddannelsesinstitutioner på fordelt på hhv Bornholm anført af Campus Bornholm – Gymnasiet, Roskilde anført af Roskilde Tekniske Skole, Viborg anført af Mercantec, samt Randers anført af Tradium.
Om Engineer The Future
Engineer the Future er Danmarks teknologiske alliance bestående af over 50 virksomheder, uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer. Vi arbejder for at teknologi og science skal være for alle børn og unge. Vi udvikler og driver indsatser der styrker alle børn og unges dannelse, kompetencer og virkelyst inden for teknologi og science - og ønsker med vores fælles indsats at motivere og inspirere flere unge til at vælge en uddannelse inden for ingeniør, it og science. Der bliver nemlig brug for alles måde at tænke på når vi sammen skaber fremtidens løsninger. Vi tror på at, vi lykkes, når der er handling til forskel.
Pressekontakt og spørgsmål om projektet:
For interview med Hans Ubbe Ebbesen kontakt:
Pressekonsulent for Engineer The Future, Alexander Grandt Petersen, Primetime Kommunikation
mail: agp@primetime.dk, tlf. 41 40 00 33
For mere information om projektet:
Chefrådgiver, politik og projektudvikling, Mads Joakim Sørensen,
mail: mads@engineerthefuture.dk, tlf. 25 11 60 70
Kontaktperson