Projektbeskrivelse af Engineering i Gymnasiet
Implementering af engineering-metoden
Om projektet
Nationalt udviklingsprojekt - Januar 2023 – december 2026
Formål
Formålet med projektet er at implementere engineering-metoden i den naturvidenskabelige undervisning på gymnasier på HTX og STX i hele landet med det mål at opkvalificere lærernes didaktiske kompetencer og derigennem løfte elevernes motivation for de naturvidenskabelige og teknologiske fag. I løbet af projektperioden skal naturvidenskabslærere fra 25 gymnasier på efteruddannelse i engineering-metoden og opnå værktøjer til at gøre undervisningen mere åben, problemløsende og elevinddragende. Formålet med projektet er styrke lærerens kompetencer ift. at gøre undervisningen mere anvendelsesorienteret og mere praksisnær. Engineering-metoden fordrer derfor også en ny rolle for læreren. I stedet for at lærerne står klar med alle svarene, skifter deres rolle til at vejlede og facilitere. Eleverne søger selv viden, de eksperimenterer og observerer og arbejder med innovation og prototypeudvikling.
Udover tværfaglige kurser for lærerne på de 25 gymnasier, udvikles der i projektet også fagfaglige kurser i samarbejde med de fem naturvidenskabelige gymnasielærerforeninger. De første kurser udbydes sammen med Fysiklærerforeningen allerede til efteråret 2023.
Til at understøtte lærernes kompetenceudvikling i gymnasiet udvikles der i projektet også en gymnasierettet engineering-didaktik samt en række understøttende ressourcer herunder videomateriale, metodekort, konkrete engineering-forløb samt en årlig engineering-event.
I projektperioden skal mindst 400 lærere enten på kursus eller gennemføre et af projektets kompetenceudviklingsforløb, og 14.000 elever skal gennemføre et engineering-forløb eller deltage i et engineering-event.
Målgruppe og deltagere
Målgruppen er lærere som underviser i et eller flere naturvidenskabelige fag enten på STX eller HTX på udvalgte gymnasier i hele landet
Partnere i projektet
25 gymnasier (STX og HTX) fra hele landet samt Københavns Professionshøjskole og Aalborg Universitet.
Støttet af
Villum Fonden, Lundbeckfonden og Novo Nordisk Fonden
Engineering i Gymnasiet er støttet af Villum fonden, Novo Nordisk fonden & Lundbeckfonden