
Vand din væg
Find undervisningsmaterialer til et spændende engineering-baseret klimaforløb
Klimaforløb til udskolingen
I forløbet ’Vand din væg’ skal der udvikles en prototype på et automatisk vandingssystem til en lodret plantevæg. Det faglige grundlag er, databehandling og statistiske undersøgelser, en forståelse af hvordan jords ledningsevne ændres med vandindholdet, samt kodning med fx micro:bit. Udviklingen sker på baggrund af forskellige undersøgelser af jords ledningsevne når den er hhv. tør eller våd. Eleverne indsamler data som del af deres undersøgelser. Data skal analyseres ved hjælp af forskellige repræsentationer. Til- og fravalg i udviklingen af prototypen diskuteres på baggrund af dataanalyser og overvejelser om brugen af statistisk data.
10. klasse, matematik og fysik/kemi
Eleverne skal udvikle et vandingssystem til en lodret væg, som løbene vurderer om der er brug for vanding eller ej. Prototypen skal kunne vande plantevægen og sikre at der kommer vand til alle dele af væggen. Prototypen skal kunne fungere med en enkelt pumpe og eleverne skal benytte data til at begrunde hvornår og hvor meget deres system vander.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering-baseret klimaundervisning er et samarbejde mellem Engineer the Future og Københavns Professionshøjskole, finansieret af Villum Fonden.