Lyden der forsvandt
Find undervisningsmaterialer her, så du er klar til Engineering Day
Velkommen til Engineering Day for udskolingen
Her finder du alt det du skal bruge til opgaven 'Lyden der forsvandt'. Denne opgave er udviklet til udskolingen, men kan justeres til mellemtrinnet.
Musik er fantastisk – både at lytte til, og når man spiller det selv. Men det kan også være temmelig forstyrrende, hvis der spilles højt. Signe og Carl Emil har fået lov til at indrette et øvelokale til deres band i den ejendom, hvor de bor. Der er dog én betingelse: Ingen må blive generet af deres musik. I skal derfor hjælpe dem med at lydisolere lokalet, så de kan spille uden at forstyrre naboerne.
I skal designe en løsning til lydisolering af væggene i øvelokalet. Efter at I har testet forskellige materialers evne til at lydisolere, skal I designe og konstruere en model af en lydisoleret væg, som sikrer, at naboerne ikke bliver generet.
Eleverne undersøger, får idéer, konkretiserer, konstruerer og forbedrer en model af en lydisolerende væg ved hjælp af simple materialer og værktøjer. De får erfaring med og viden om bl.a. materialers egenskaber og ingeniørens arbejdsmetode.
Brug evt. opgavesættet i et forløb om Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.
Læs mere i lærervejledningen, som er en del af opgavesættet.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra.
Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden.