Fang musen
Find undervisningsmaterialer her, så du er klar til Engineering Day
Velkommen til Engineering Day for indskolingen
Dette undervisningsmateriale har til formål at give dine elever et forløb, hvor de med udgangspunkt i en historie om Emil fra Lønneberg arbejder med naturfaglig viden gennem engineering-design-processen. I forløbet oplever eleverne, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til at løse et reelt, praktisk problem.
Materialet er bygget op med forskellige indholdselementer for at gøre det så let at gennemføre forløbet som muligt. Du finder det hele til gratis download her på siden.
Emil fra Lønneberg vil gerne fange den mus, der huserer i deres køkken – men uden at musen kommer til skade
I grupper skal eleverne udvikle og konstruere en musefælde, som lokker musen til og fanger den så de kan slippe den ud i skoven igen uden den har lidt overlast.
Eleverne undersøger, får idéer, konkretiserer, konstruerer en prototype til en musefælde og forbedrer den – alt sammen med fokus på samarbejdet i gruppen.
Forløbet har fokus på kompetenceområdet ’Modellering i naturfag’, og følgende færdigheds- og vidensmål berøres:
• Eleven kan konstruere enkle modeller/Eleven har viden om symbolsprog i modeller.
• Eleven kan anvende enkle modeller til at vise helheder og detaljer/Eleven har viden om modellers detaljeringsniveau.
• Eleven kan designe og afprøve enkle produkter/Eleven har viden om enkel produktudvikling.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra.
Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden.