Design et køretøj med solcelleteknologi
Bliv inspireret af undervisningsforløb til Danmarks Tekniske Museum
Solcelleteknologi
Forløbet ’Design et køretøj med solcelleteknologi’ er udviklet af Engineer the Future til Danmarks Tekniske Museums makerspace og særudstilling ’Sort energi og grønne håb’.
Har man ikke mulighed for at besøge Danmarks Tekniske Museum, kan forløbet nemt tilpasses til undervisning i grundskolen uden besøg, ligesom det kan bruges som inspiration til andre forløb i forbindelse med energiforsyning og bæredygtighed.
I dette forløb er fokus på solcelleteknologi, som en af løsningerne på nutidens udfordringer med at finde bæredygtige alternativer til fossile brændsler (sort energi).
Tidsramme er cirka 3 timer.
Fysik/kemi: ’Energiomsætning’ og ’Produktion og teknologi’
Geografi: ’Jordkloden og dens klima’
Fællesfagligt: ’Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan’ og ’Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår’.
Eleverne skal designe og konstruere en prototype af et køretøj, der drives af solceller.
Køretøjet skal kunne anvendes til at transportere pakker over en bestemt afstand hurtigst muligt.
Eleverne får udleveret et køretøj med bund, hjul og motor som ikke må ændres undervejs. Resten skal de selv designe/konstruere. Prototypen skal til sidst kunne køre ca. 4 meter med en pakke, som vejer 20 g. Køretøjet skal have et område på størrelse med en Post-it til at opbevare pakken på.
Den viden og erfaring, som opnås får gennem designprocessen, skal indgå i den afsluttende præsentation af prototypen.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering-baseret klimaundervisning er et samarbejde mellem Engineer the Future og Københavns Professionshøjskole, finansieret af Villum Fonden.