Nyt Arla-produkt til unge

Engineering-forløb

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejder eleverne med at udvikle et ny mælkeprodukt. De skal forestille sig at de er produktudviklere for Arla og får opgaven at udvikle et nyt produkt som kan tiltale en ung målgruppe.

For at løse udfordringen skal de undervejs arbejde selvstændigt i laboratoriet med at videreudvikle eksisterende produkter eller udvikle nye produkter fra bunden. I løbet af forløbet tilegner eleverne faglig viden om mælk, og de skal kunne argumentere for deres løsning fagligt. 

Udfordring og produkt

Arla mangler et produkt, der appellerer til unge mellem 15 og 25 år. Elevernes opgave er at udvikle og fremstille et nyt mælkeprodukt, der rammer netop denne målgruppe – både i smag, stil og funktion.

Kernestof

  • Lipider
  • Triglycerider
  • Kulhydrater
  • Proteiner
  • Polære/Upolære stoffer
  • Fødevarekemi

Evt. supplerende stof 

  • Emulsioner
  • Emulgatorer
  • Fremstilling af kemiske/biologiske produkter
  • Kemiske og biologiske delprocesser afhængigt af produktet, ingredienser, processer og metoder.

Fag

Biologi A og kemi B

Omfang

10 lektioner à 90 minutter.

Udarbejdet af

Jan Møldrup Clausen, Aalborghus Gymnasium og Carsten Nordentoft, Aalborghus Gymnasium.

Forløbet er udviklet med støte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo