LAR-løsninger i dit lokalområde

Engineering-forløb

Introduktion

I dette forløb skal eleverne udpege et sted i deres lokalområde og vurdere de nuværende jordbundsforhold ud fra virtuelle boreprøver. På baggrund heraf skal de dimensionere et vejbed, som vil kunne aflede vand fra et skybrud. Eleverne skal i forløbet tilegne sig viden om vandets kredsløb, vandbalance og jordbundsforhold, så de kan sammensætte en optimal filterjord.

Udarbejdet af

Louise Stetkær, Hvidovre Gymnasium og HF og Camilla Ehlers-Kock, Virum Gymnasium i samarbejde med Engineer the Future med støtte fra Region Hovedstaden.

Fag

Naturgeografi C og B

Kernestof

Vandets kredsløb

  • Fordampning
  • Nedbør
  • Overfladisk afstrømning
  • Underjordisk afstrømning
  • Infiltration herunder K-værdi
  • Mættet og umættet zone og grundvandsspejl
  • Jordbund
  • Porøsitet
  • Permeabilitet
  • Kornstørrelsesfordeling i jord
  • pH’s betydning i forhold til optimal plantevækst
  • Ionbinding i ler og humus overfor sand
  • Humus i forhold til at binde næringsstoffer, rense jorden og tilbageholde vand
  • Krummestruktur og enkeltkornstruktur

Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

  • Klimaændringer
  • Øgede nedbørsmængder og skybrud som følge af global opvarmning

LAR

  • LAR-løsninger med særligt fokus på vejbede og filterjord
  • Betydningen af befæstede arealer i forbindelse med byudvikling og klimatilpasning

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling

  • Mål 13 klimaindsats
  • Mål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund

Antal lektioner

6 lektioner à 90 minutter

Udfordring

Eleverne skal:

  • udpege et afgrænset område i lokalområdet, hvor I vil placere et vejbed, der kan forhindre oversvømmelser i fremtiden
  • dimensionere og placere vejbedet, så det kan aflede regnvandet fra det valgte område i forbindelse med et kraftigt skybrud
  • konstruere en god filterjord til vejbedet

Produkt

Filterjorden i vejbedet skal opfylde kriterierne for en god filterjord:

  • Skal have en høj permeabilitet (k-værdi på mellem 0,00001-0,0001 m/s)
  • Skal kunne binde forurenende stoffer i regnvand især positivt ladede ioner
  • Skal kunne tilbageholde vand til planterne (vandkapacitet)
  • Skal indeholde plantenæringsstoffer
  • Skal have neutral pH, hvilket sikrer optimale forhold for nedbryderne og dermed også frigivelse af plantenæringsstoffer
  • Skal være homogent opblandet, så vandet passerer ensartet gennem jorden

Materialer til download

  • Lærervejledning
  • Lektionsplan
  • PPT "LAR-løsninger i dit lokalområde"
  • Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
  • Elevmetodekort
  • PPT "Introduktion til engineering". Downloades her.

Hent alle materialer

Forløbet er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo