
Håndhygiejne og bakterier - hjælp sundhedspersonalet
Engineering-forløb
Forløbsbeskrivelse
Eleverne skal designe et håndhygiejne-eksperiment og bruge resultaterne til at lave en guide om håndhygiejne til sundhedspersonale på hospitaler.
Forløbet om håndhygiejne er en omskrivning af det klassiske fingeraftryk-forsøg, hvor eleverne undersøger effekten af håndvask på mængden af bakterier på deres fingeraftryk. For at gøre forsøget mere relevant, introduceres der problemstillinger om multiresistente bakterier og hvordan håndvask har reddet menneskeliv i en historisk kontekst.
Eleverne skal med forløbet få en forståelse af, hvordan man kan forhindre spredningen af bakterier, hvorfor det er vigtigt i sundhedsfaglige sammenhænge samt en forståelse af, hvordan man bruger naturvidenskabelige forsøg til at udarbejde retningslinjer til f.eks. sundhedspersonale.
Udfordring og produkt
Design et håndhygiejne-eksperiment, hvorfra resultaterne kan bruges til at lave et informationsark tiltænkt sundhedspersonale som f.eks. sygeplejersker, læger eller sosu-assistenter. Arket skal være en konkret guide til, hvordan de opnår bedst mulig håndhygiejne med håndvask og håndsprit.
Kernestof
- Cellebiologi: Opbygning af prokaryote celler
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Fag
Biologi A (B og C)
Omfang
2 hele + 2 halve moduler à 90 minutter (270 min.)
Udarbejdet af
Ida Broe Lassen, Greve Gymnasium
Forløbet er udviklet med støte fra Region Hovedstaden.