Fremstil din egen parfume

Engineering-forløb

Introduktion

I takt med at unge bliver stadig mere interesserede i parfume, opstår der et stigende behov for at gentænke, hvordan vi producerer dufte. Samtidigt er der en voksende bevidsthed om bæredygtighed og sundhed, som lægger pres på parfumeindustrien. Mange konventionelle parfumer indeholder kemikalier, der kan være skadelige for både brugernes sundhed og miljøet - fra luftforurening til skade på vandmiljøet. 

I dette forløb skal eleverne indtage rollerne som innovative ingeniører og kemikere, hvis opgave er at fremstille en parfume, der forener en unik, personlig duft med forbrugernes stigende krav om, at den er fremstillet af bæredygtige materialer. 

Dette forløb er udviklet til kemi C med fokus på blandbarhed, kogepunkter og organiske strukturformler, men forløbet kan bruges som repetition af organisk kemi og eventuelt inkludere kunstige duftstoffer og en øvelse om "Syntese af frugtduftende estere". Her kan man så sætte krav om fokus på funktionelle grupper og vurdering af stabilitet over for iltning (redox) og reaktioner med andre organiske forbindelser - det sidste tiltænkt B-niveau.

Udarbejdet af

Gymnasielærer i kemi, Mie Kristensen samt afprøvet og tilpasset af Line Søndergaard Kallerup, Birkerød Gymnasium. 

Fag

Kemi C

Kernestof

  • Kemisk fagsprog, herunder kemiske formler
  • Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
  • Simple organiske molekylers opbygning, egenskaber og anvendelse
  • Simple kvalitative eksperimentelle metoder, herunder separation
  • Sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Antal lektioner

11 lektioner à 90 minutter

Udfordring

Eleverne er en del af et team af innovative ingeniører og kemikere, ansat hos et førende kosmetikfirma. 

Deres opgave er at skabe en parfume, der forener en unik, personlig duft med forbrugernes stigende krav om, at den er fremstillet af bæredygtige materialer. Parfumen skal appellere til et globalt marked, men også have rødder i lokale råvarer, udvalgt med omtanke for både miljø og etik. 

Produkt

Eleverne skal lave en poster, som afslutningsvis præsenteres for de andre. Posteren skal:

  • Kort beskrive processen for, hvordan parfume traditionelt fremstilles, fra udvælgelsen af duftstoffer til den endelige produktion.
  • Redegøre for elevernes valg af duftstoffer - hvorfor har de valgt netop disse? Kom bl.a. ind på duftstoffernes fysiske egenskaber. 
  • Forklare elevernes ekstraktionsmetode - hvordan har de gjort det, og hvorfor har de gjort det på den måde?
  • Præsentere elevernes resultater fra deres første og anden ekstraktion.
  • Eleverne skal argumentere for deres forbedring af ekstraktionsmetoden - husk at inddrage faglige argumenter i argumentationen.
  • Beskrive elevernes endelige parfume samt måden hvorpå denne er sammensat.

ALLE elever skal være i stand til at præsentere hele posteren.

Materialer til download

Kommer snart!

Forløb er udviklet med støtte fra Novo Nordisk fonden, Villum fonden og Lundbeckfonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden