Rapport: Forankring af engineering i kommunerne
Afrapportering af fokusgruppeinterviews
RAPPORT
EVALUERING
6. juni 2023
Formål
Denne rapport er udarbejdet som en del af evalueringen af Engineering i Skolens to første faser, fra 2017 til 2023 (EiS1 og EiS2).
Formålet er at afdække kommunale udfordringer og styrker i forhold til den lokale forankring af programmet de første seks år, samt at identificere barrierer og muligheder for at styrke både forankring og udbredelse af EiS på længere sigt.
Hovedresultater
Analyserne af de syv fokusgruppeinterviews tegner helt overordnet et billede af et generelt stort udbytte af og opbakning til Engineering i Skolen. EiS kan løfte store og svære opgaver, som skoler og lærere finder vigtige og passer ind i eksisterende målsætninger og indsatser, som f.eks. mere tværfagligt arbejde, ny didaktik på tværs af fag, inklusion, trivsel, praksisfaglighed og stærkere kobling til lokalsamfund og virksomheder.
I mange kommuner går det godt, og både oppefra (kommunale koordinatorer og skoleledelser) og nedefra (den enkelte lærer og lokale netværk) sker der forankring af metoden. Men en udfordring ved engineering er, at det er en metode, lærerne skal arbejde sig ind på og dele erfaringer med hinanden om.
Det tager ganske enkelt tid og det kan være svært for den enkelte lærer at fastholde fokus, hvis man ikke har kollegaer omkring sig enten på skolen eller andre skoler i nærheden, man kan dele erfaringer med og i det hele taget hente ny inspiration ind udefra, f.eks. i form af forslag til læringsforløb og brug af materialer.
Der er derfor stort potentiale for at styrke forankringen af engineering yderligere, især ved at udvikle netværksdannelse og kompetenceudvikling, tilbyde flere konkrete forløb og materialer, inddrage flere fag bedre – ikke mindst sprogfagene – samt at ’fintune’ organiseringen, så den kan møde de mange forskellige lokale behov.
Arbejdet med at fortsætte med de gode resultater i EiS risikerer dog at miste fodfæste i en tid, hvor der er mange projekter på skolerne samtidig med at der arbejdes med nye læreruddannelse og Naturfagsakademiet, NAFA – hvis ikke der gøres en særlig indsats for at styrke forankringen af engineering.
Rapporten bygger på seks fokusgruppeinterviews i EiS1- og EiS2-kommuner med udvalgte lærere, ledere og repræsentanter for de kommunale forvaltninger (online interview), og et fokusgruppeinterview med projektkoordinatorerne fra de fire af professionshøjskolerne, som har været med i Engineering i skolenprojektet.
De syv interviews er analyseret og sammenskrevet i denne rapport af konsulent Peter Hyldgård fra Sciencecom.dk.
Kontaktperson
Anne Dorte Spang-Thomsen
Seniorkonsulent og programleder for Engineering i Skolen
Der er en fællesmængde med praksisfaglighed, anvendelsesorienteret og teknologiforståelse mellem Makerspace og Engineering i Skolen. De supplerer hinanden utroligt fint
- Holstebro Kommune