
Fundament for kampagnen
Studievalgskampagne: Vil du være med til at handle på problemerne?
Formålet med vores studievalgskampagne er at inspirere flere unge til at vælge en uddannelse indenfor it, science eller ingeniørfagene. Vores ønske har været at udvikle en tankevækkende kampagne, som giver de unge troen på, at de kan være med til at løse nogle af de store og små problemer, vi som samfund står overfor. Og at de ikke skal gøre det alene, men i et fagfællesskab, hvor der er mange karrieremuligheder og plads til alle.
Kampagnen skal bryde gennem lydmuren hos de unge, så vi også når ud til nogle af dem, der ikke umiddelbart har en naturvidenskabelig eller teknologisk uddannelse på radaren.
Udviklet i samarbejde med unge
I Engineer the Future ser vi børn og unge som fremtidens problemløsere. Det er sammen med dem, at vi skaber handling til forskel. Derfor er det afgørende for os, at de unge selv har været med til at udvikle studievalgskampagnen.
Baggrundsviden for kampagnen stammer fra en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Engineer the Future. Analysen viser blandt andet hvad unge lægger vægt på i deres studievalg, hvordan de ser på uddannelser inden for ingeniør, it og science, og hvilken person de gerne vil være om 10 år.
Udover at bygge på kvantitative undersøgelser blandt unge, har vi i hele udviklingen løbende inddraget vores ungepanel, som består af 15 unge i alderen 17-24 år fra hele landet. De unge i panelet har sat ord på nogle af de tanker, som de gør sig i forbindelse med studievalg og har derigennem givet os en dybere forståelse af, hvad der ligger bag tallene fra de kvantitative analyser. Derudover har ungepanelet givet os feedback på kampagnen og derigennem været med til at forme indhold og udtryk, så den taler bedst muligt til ungemålgruppen. For også at nå længere ud end de unge i panelet, som i forvejen kender os godt, har vi også testet de konkrete ideer på gymnasieelever og unge der holder sabbatår.
Vigtigst for studievalget
Vores analyse viser at, når unge skal vælge studie, lægger de særlig vægt på gode og inkluderende fællesskaber, gode karrieremuligheder og økonomisk tryghed. Det er vigtigt for dem at hjælpe andre og de vil gerne være med til at gøre en forskel, men den skal være konkret og opleves som opnåelig.
De unge er optagede af at gøre noget ved problemerne omkring dem og vil gerne vide mere om, hvordan de kan være med til at løse dem sammen med andre. Derfor sætter vi i kampagnen fokus på virkelige problemer, der er genkendelige fra hverdagen og opfordrer unge til at blive en del af fællesskabet, der kan være med til at skabe løsningerne.
Vi har valgt at fokusere på problemer, som unge kan relatere til: sundhed, klimabelastning, farlig kemi og cybersikkerhed. Samtidig har det været vigtigt for os at vælge problemer, som kan vise bredden indenfor uddannelsesfeltet og tydeliggøre, hvor mange karrieremuligheder, der er inden for science, it og ingeniørfagene.
Budskabet i kampagnen er:
Vil du være med til at handle på problemerne omkring os? Og være en del af et fællesskab, hvor vi ikke kun ser problemerne, men også løsningerne? Så er en ingeniør-, it- eller scienceuddannelse måske noget for dig.