Krydderurter - sådan fungerer en plante
Find undervisningsmaterialer her
Inspirationsforløb
Vores inspirationsforløb er er udviklet og gennemført af uddannede engineering-lærere, og tanken er at det kan inspirere andre lærere til selv at udvikle lignende engineering-forløb.
Fakta:
- Årgang: Mellemtrin
- Fag: Matematik, natur/teknologi og dansk.
- Kompetencer og læringsmål: Undersøgelseskompetencen, kommunikation, modelleringskompetencen og Engineeringmetoden.
- Varighed: en projektuge.
Forløbsbeskrivelse
Eleverne inddeles i grupper og får udleveret krydderurter. Disse skal bruge 3 uger senere som frisk krydderi på pizzasnegle, de selv skal bage i madkundskab. Udfordringen består i at passe planterne i 3 uger. Det kræver, at eleverne sætter sig ind i planternes behov, får indsigt i fotosyntesen og planternes behov for lys, vand og næring.
Undersøgelser
Eleverne laver undersøgelser med vandpests iltproduktion samt vandpest og CO2 indikator. Ligeledes undersøger de, hvordan et vandingssystem kan fungere og om en plante kan få tilstrækkeligt lys og gødning i december måned.
Produkt
Der er krav om at bygge et vandingssystem.
Der er mange prototyper der udnytter kapillarkræfterne via nogle strimler fra engangsklude. Nogle grupper kan tilføre mere næring ved at ompotte planten til en større potte med mere muld.
Proces
Engineeringmetoden giver eleverne overblik over forløbet og hjælper dem til at gennemføre de nødvendige undersøgelser, hvor den nye viden bliver brugt i udformningen af deres prototype.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra.
Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden.