Byg et brætspil

Find undervisningsmaterialer her

Inspirationsforløb

Vores inspirationsforløb er er udviklet og gennemført af uddannede engineering-lærere, og tanken er at det kan inspirere andre lærere til selv at udvikle lignende engineering-forløb.

Fakta:

  • Årgang: Mellemtrin
  • Fag: Matematik, natur/teknologi og dansk.
  • Kompetencer og læringsmål: Undersøgelseskompetencen, kommunikation, modelleringskompetencen og Engineeringmetoden.
  • Varighed: en projektuge.

Forløbsbeskrivelse

Eleverne udtænker, designer, producerer og afprøver et nyt brætspil ved brug af lasercutter og 3D-print teknologi. Undervejs giver grupperne feedback på hinandens brætspilskoncepter, og får alle tildelt en rolletype. Grupperne består af to forfattere, en tekniker og en designer. De starter med at arbejde på post-it notes, herefter tegner de modeller og laver mock-ups til prototyper, og 3D-printer til sidst den endelige spilleplade.

Undersøgelser

Eleverne undersøger eksisterende (bræt)spilsformater, deres udformning, design, gamification og virkning for brugerne/spillerne. Læringsmål omfatter bl.a. erfaringer med, hvad et spil skal kunne for at man faktisk ønsker at spille det, at konkretisere idéer helt ud i den endelige prototypeproduktion og at træne samarbejdsformer. Derudover arbejder eleverne med matematiske kernefaglige elementer som modellering, skala og målestoksforhold, og får samtidig viden om danskfaglige elementer som fortælling, spændingskurve, rammebeskrivelse og målgruppefokus.

Produkt

Forskellige brætspil, nogle inspireret af fx Among Us, som tog alle med storm under corona-nedlukningen.

Proces

En ret stiv struktur sikrer, at alle grupper gennemløber samtlige af engineerings delprocesser. Dette er med til at give lærerne oplevelsen af at være vejleder/facilitator fremfor videnshavere. Under dette forløb oplevede lærerne også stor faglig fordybelse hos stort set alle elever – og stort engagement. Ugen kræver ikke meget mere planlægning end andre projektuger, idet EDP-modellen også bliver brugt som strukturværktøj i tilrettelæggelsen af undervisningen.

Hent forløbet som PDF

Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

* Skal udfyldes
Må vi kontakte dig om pressebesøg? *
Jeg er interesseret i materiale til

Jeg giver hermed samtykke til, at Engineer the Future gemmer mine kontaktoplysninger med henblik på at holde mig opdateret om Engineering Day og Book en ekspert. Oplysningerne vil kun blive brugt af Engineer the Future og deles ikke med andre.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage via mail til info@engineerthefuture.dk

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Engineering model

Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.

Er du interesseret i at bruge nogle af de metodekort, der er udviklet til hver delproces, kan du finde dem og mere information her hos Astra.

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra.
Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden.

Læs mere om Engineering i skolen

  • VIA-University College
  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • KP-Københavns Professions Højskole
  • Astra