Byg et brætspil
Find undervisningsmaterialer her
Inspirationsforløb
Vores inspirationsforløb er er udviklet og gennemført af uddannede engineering-lærere, og tanken er at det kan inspirere andre lærere til selv at udvikle lignende engineering-forløb.
Fakta:
- Årgang: Mellemtrin
- Fag: Matematik, natur/teknologi og dansk.
- Kompetencer og læringsmål: Undersøgelseskompetencen, kommunikation, modelleringskompetencen og Engineeringmetoden.
- Varighed: en projektuge.
Forløbsbeskrivelse
Eleverne udtænker, designer, producerer og afprøver et nyt brætspil ved brug af lasercutter og 3D-print teknologi. Undervejs giver grupperne feedback på hinandens brætspilskoncepter, og får alle tildelt en rolletype. Grupperne består af to forfattere, en tekniker og en designer. De starter med at arbejde på post-it notes, herefter tegner de modeller og laver mock-ups til prototyper, og 3D-printer til sidst den endelige spilleplade.
Undersøgelser
Eleverne undersøger eksisterende (bræt)spilsformater, deres udformning, design, gamification og virkning for brugerne/spillerne. Læringsmål omfatter bl.a. erfaringer med, hvad et spil skal kunne for at man faktisk ønsker at spille det, at konkretisere idéer helt ud i den endelige prototypeproduktion og at træne samarbejdsformer. Derudover arbejder eleverne med matematiske kernefaglige elementer som modellering, skala og målestoksforhold, og får samtidig viden om danskfaglige elementer som fortælling, spændingskurve, rammebeskrivelse og målgruppefokus.
Produkt
Forskellige brætspil, nogle inspireret af fx Among Us, som tog alle med storm under corona-nedlukningen.
Proces
En ret stiv struktur sikrer, at alle grupper gennemløber samtlige af engineerings delprocesser. Dette er med til at give lærerne oplevelsen af at være vejleder/facilitator fremfor videnshavere. Under dette forløb oplevede lærerne også stor faglig fordybelse hos stort set alle elever – og stort engagement. Ugen kræver ikke meget mere planlægning end andre projektuger, idet EDP-modellen også bliver brugt som strukturværktøj i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra.
Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden.