Elever som trafikeksperter
Find undervisningsmaterialer til et spændende engineering-baseret trafikprojekt
Trafikforløb til mellemtrin
I forløbet 'Elever som trafikeksperter' skal eleverne udvikle og designe lokale trafikløsninger, som bidrager til at skabe tryghed for bløde trafikanter i skolens lokalområde. Forløbet tager udgangspunkt i elevernes egne, konkrete erfaringer med at færdes på skolens lokalområde på cykel og til fods. Eleverne indsamler både data om skolens øvrige elevers måde at komme til skole på, og analyserer skolevejen ud fra deres egne erfaringer i trafikken. På den baggrund udpeger eleverne konkrete trafikale problemer og udfordringer, som danner udgangspunkt for udvikling af en prototype, der kan hjælpe med at løse netop disse udfordringer med fokus på øget tryghed. Eleverne konstruerer og tester der prototyper, og afslutningsvis præsenterer eleverne deres løsning for andre. Det kan være klassen, skolens ledelse, kommunens trafikingeniør eller andre elever på skolen.
Materialet er udarbejdet i samarbejde mellem Trafik i Børnehøjde og Engineer the Future.
Mellemtrin, natur/teknologi og matematik.
Eleverne skal undersøge og udvikle forskellige trafikale løsninger.
Elevernes løsnings skal bidrage med følgende:
- bedre trafikale forhold i lokalområdet for alle trafikanter
- øge antallet af elever, der cykler eller går til skole.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev herunder, så får du seneste nyt om Engineering Day samt praksisnære tips og tricks til din undervisning ca. 5 gange om året.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Projektet 'Elever som trafikeksperter' er finansieret af VILLUM Fonden, Novo Nordisk Fonden samt Fonden Østifterne.