Temperatur i klasselokalet
Engineering-forløb
Introduktion
I vinteren 2022/23 blev temperaturen i danske skoler sænket til 19°C for at håndtere de stigende energipriser, men den optimale temperatur for komfort og koncentration ligger ifølge en Realdania-rapport mellem 21 og 23°C. I dette forløb skal eleverne konstruere deres eget termometer baseret på en NTC-thermistor for at måle temperaturen præcist i klasseværelset. Forløbet bygger på kernestof i termodynamik og ellære og anvender elevernes grundlæggende viden om energi, varme og Arduino-programmering fra teknologi.
Udarbejdet af
Kasper W. Risgaard, EUC-Nord i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Villum Fonde, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.
Fag
Fysik B
Kernestof
- Temperaturskalaer
- Ellære
- Strøm, spænding og resistans
- Serie- og parallelforbindelse
- Elektriske kredsløb
- Spændingsdeler
- Resistivitet
- Thermistorer – NTC
Eleverne forventes at opnå kompetencer indenfor:
- Indhentning af teori
- Planlægning af forsøg
- Kalibrering af sensor
- Indse at valget af thermistor og resistor afgør nøjagtighed
- Test af sensor
- Vurdering af nøjagtighed og præcision
Supplerende stof
- Programmering af arduino
Antal lektioner
12 lektioner à 60 minutter
Udfordring
Eleverne skal designe en prototype af et elektronisk termometer baseret på en NTC-termistor, som kan bruges til at måle temperaturen i jeres klasselokale.
Produkt
Elevernes termometer skal:
Kunne måle temperatur mellem 15 og 30°C.
- Have en nøjagtighed inden for ±0,3°C.
- Kunne sende et signal, hvis temperaturen kommer under 19°C eller over 23°C.
Materialer til download
Elevark 1 - Fagudtryk tjekliste
Forløb er udviklet med støtte fra Novo Nordisk fonden, Villum fonden og Lundbeckfonden.