Temperatur i klasselokalet

Engineering-forløb

Introduktion

I vinteren 2022/23 blev temperaturen i danske skoler sænket til 19°C for at håndtere de stigende energipriser, men den optimale temperatur for komfort og koncentration ligger ifølge en Realdania-rapport mellem 21 og 23°C. I dette forløb skal eleverne konstruere deres eget termometer baseret på en NTC-thermistor for at måle temperaturen præcist i klasseværelset. Forløbet bygger på kernestof i termodynamik og ellære og anvender elevernes grundlæggende viden om energi, varme og Arduino-programmering fra teknologi.

Udarbejdet af

Kasper W. Risgaard, EUC-Nord i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Villum Fonde, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.

Fag

Fysik B

Kernestof

  • Temperaturskalaer
  • Ellære
  • Strøm, spænding og resistans
  • Serie- og parallelforbindelse
  • Elektriske kredsløb
  • Spændingsdeler
  • Resistivitet
  • Thermistorer – NTC

Eleverne forventes at opnå kompetencer indenfor:

  • Indhentning af teori
  • Planlægning af forsøg
  • Kalibrering af sensor
  • Indse at valget af thermistor og resistor afgør nøjagtighed
  • Test af sensor
  • Vurdering af nøjagtighed og præcision

Supplerende stof

  • Programmering af arduino

Antal lektioner

12 lektioner à 60 minutter

Udfordring

Eleverne skal designe en prototype af et elektronisk termometer baseret på en NTC-termistor, som kan bruges til at måle temperaturen i jeres klasselokale.

Produkt

Elevernes termometer skal:

  • Kunne måle temperatur mellem 15 og 30°C.

  • Have en nøjagtighed inden for ±0,3°C.
  • Kunne sende et signal, hvis temperaturen kommer under 19°C eller over 23°C.

Materialer til download

Elevark 1 - Fagudtryk tjekliste

Elevark 2 - Termometertrin

Elevark - Narrativ og udfordring

Lektionsplan

Lærervejledning

Hent alle materialer

Forløb er udviklet med støtte fra Novo Nordisk fonden, Villum fonden og Lundbeckfonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden