LAR-løsninger i dit lokalområde
Engineering-forløb
Introduktion
I dette forløb skal eleverne udpege et sted i deres lokalområde og vurdere de nuværende jordbundsforhold ud fra virtuelle boreprøver. På baggrund heraf skal de dimensionere et vejbed, som vil kunne aflede vand fra et skybrud. Eleverne skal i forløbet tilegne sig viden om vandets kredsløb, vandbalance og jordbundsforhold, så de kan sammensætte en optimal filterjord.
Udarbejdet af
Louise Stetkær, Hvidovre Gymnasium og HF og Camilla Ehlers-Kock, Virum Gymnasium i samarbejde med Engineer the Future med støtte fra Region Hovedstaden.
Fag
Naturgeografi C og B
Kernestof
Vandets kredsløb
- Fordampning
- Nedbør
- Overfladisk afstrømning
- Underjordisk afstrømning
- Infiltration herunder K-værdi
- Mættet og umættet zone og grundvandsspejl
- Jordbund
- Porøsitet
- Permeabilitet
- Kornstørrelsesfordeling i jord
- pH’s betydning i forhold til optimal plantevækst
- Ionbinding i ler og humus overfor sand
- Humus i forhold til at binde næringsstoffer, rense jorden og tilbageholde vand
- Krummestruktur og enkeltkornstruktur
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Klimaændringer
- Øgede nedbørsmængder og skybrud som følge af global opvarmning
LAR
- LAR-løsninger med særligt fokus på vejbede og filterjord
- Betydningen af befæstede arealer i forbindelse med byudvikling og klimatilpasning
FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling
- Mål 13 klimaindsats
- Mål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund
Antal lektioner
6 lektioner à 90 minutter
Udfordring
Eleverne skal:
- udpege et afgrænset område i lokalområdet, hvor I vil placere et vejbed, der kan forhindre oversvømmelser i fremtiden
- dimensionere og placere vejbedet, så det kan aflede regnvandet fra det valgte område i forbindelse med et kraftigt skybrud
- konstruere en god filterjord til vejbedet
Produkt
Filterjorden i vejbedet skal opfylde kriterierne for en god filterjord:
- Skal have en høj permeabilitet (k-værdi på mellem 0,00001-0,0001 m/s)
- Skal kunne binde forurenende stoffer i regnvand især positivt ladede ioner
- Skal kunne tilbageholde vand til planterne (vandkapacitet)
- Skal indeholde plantenæringsstoffer
- Skal have neutral pH, hvilket sikrer optimale forhold for nedbryderne og dermed også frigivelse af plantenæringsstoffer
- Skal være homogent opblandet, så vandet passerer ensartet gennem jorden
Materialer til download
- Lærervejledning
- Lektionsplan
- PPT "LAR-løsninger i dit lokalområde"
- Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
- Elevmetodekort
- PPT "Introduktion til engineering".
Forløbet er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.