Hvordan kan vi registrere når regnskoven fældes?
Engineering-forløb
Introduktion
I dette forløb introduceres eleverne til problematikken omkring rydning af tropisk regnskov og teori om regnskovens økosystem. Eleverne opstiller kriterier for en løsning, som kan give myndighederne mulighed for at overvåge regnskoven. De designer ved hjælp af satellitbilleder en prototype, som kan registrere, når regnskoven bliver fældet. I arbejdet med udfordringen vil eleverne lære om overvågning af jordoverfladen fra satellitter og sammensætning af satellitbilleder ud fra farvebånd, som ikke er synlige for det menneskelige øje. Elevernes løsning, sammen med erfaringer fra og refleksioner over processen, præsenteres i en screencast.
Udarbejdet af
Ebbe Skovgård Brønnum, Rosborg Gymnasium og HF i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Villum Fonde, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.
Fag
Naturgeografi B/C
Kernestof
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund.
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Supplerende stof
Satellitbilleder
Antal lektioner
6 moduler à 95 minutter
Udfordring
Eleverne skal designe en digital løsning, som kan gøre det muligt for myndighederne i fx Indonesien at overvåge regnskoven, så myndighederne kan forhindre illegal skovrydning.
Produkt
Der er følgende rammer og kriterier for elevernes produkt:
Gennem en negativ brainstorm gør I jer klart, hvad der vil fungere dårligt til at overvåge regnskoven. Ved at gøre det modsatte kan I også udforske, hvad der vil fungere bedst. På den måde er I selv med til at udforme, hvilke krav og kriterier der skal være til prototype/produkt. Som prototype bruger I Google Earth til at overvåge regnskoven. Overvej selv, hvilke kriterier den skal leve op til, og hvilke yderligere krav I vil stille til jeres produkt.
Materialer til download
Forløb er udviklet med støtte fra Novo Nordisk fonden, Villum fonden og Lundbeckfonden