Design en kræftscanner

Engineering-forløb

Introduktion

I dette forløb skal eleverne udvikle en simpel kræftscanner ud af de ting, der er i fysiklokalet, og derigennem undersøge, om man kan designe hospitalsudstyr, der er til at betale i ressourceknappe områder i verden.

Forløbet dækker kernestoffet i radioaktivitet for stx eller kan vælges som valgfrit emne på htx. Eleverne behøver ingen forhåndsviden om radioaktivitet. Hvis man kører det som valgemne på htx, kan man gå direkte fra de indledende undersøgelser (lektion 3) til idefasen (lektion 8). Ligeledes kan man på stx vælge at køre dette forløb efter et mere traditionelt forløb om radioaktivitet og dermed starte ved idefasen (lektion 8).

Forløbet er et engineering-forløb, hvor eleverne skal finde en løsning på en udfordring gennem delprocesserne i engineering designproces-modellen. Der er lavet elevmetodekort, der er specifikke for dette forløb, til at understøtte elevernes arbejde i alle lektioner og delprocesser.

Udarbejdet af

Gymnasielærerne Martin Sørensen og Mie Kristensen

Fag

Fysik B (og A)

Kernestof

  • Radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven (kernestof stx, evt. valgfrit emne på htx). 

Supplerende stof

  • Om usikkerheder og GM-røret

Antal lektioner

12 lektioner à 70 minutter.

Udfordring

Eleverne udgør et hold af innovative ingeniører og forskere, der har til opgave at bygge en prototype på en billig scanner, der kan lokalisere en kræftknude og være en realistisk løsning for lande med få ressourcer. Ved at udnytte jeres viden om fysik og de radioaktive kilder og andre materialer, der er til rådighed i jeres lokale, skal I lave en opstilling der illustrerer princippet i en rigtig scanner.

Produkt

  • Eleverne skal vælge en metode, der er baseret på et radioaktivt sporstof. Det handler om at lave en scanner, der er præcis og let at bruge. Prisen holdes nede, da de udleverede materialer er billige sammenlignet med prisen på en scanner.
  • Af hensyn til sikkerhed kan eleverne kun arbejde med de kilder, der er udviklet til skoleforsøg, hvilket betyder, at de ikke kan bygge en rigtig scanner, men blot lave en opstilling (prototype)
  • Eleverne skal undersøge skolens kilder, og på baggrund af deres forsøg skal de argumentere for, hvilke kilde de vil vælge at bruge i virkeligheden, og hvilken skolekilde de vil vælge til deres opstilling. 

Da kilderne i skolesamlingen er svagere end dem, man vil bruge i virkeligheden, kan eleverne ikke lave en scanner, der virker på en rigtig krop. Eleverne skal derfor også vælge et materiale, som kroppen skal laves af, og en størrelse der passer til kilden. 

 

Materialer til download

Hent alle materialer

·   

Forløb er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo