Design dit eget svampekit
Engineering-forløb
Introduktion
Svampe er et muligt alternativ til mere klimabelastende fødevarer. I dette forløb skal eleverne gro østershat i et svampekit af eget design med substrat af genbrugsmaterialer og på baggrund af indsamlet viden om svampe og deres vækstbetingelser. Kittet skal kunne bruges hjemme i den almindelige husholdning.
Udarbejdet af
Line Søndergaard Kallerup, Virum Gymnasium, og Anders Kruse Kaysen og Jakob Isager Friis, Hvidovre Gymnasium i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Region Hovedstaden.
Fag
Biologi B
Kernestof
- Vækst og vækstfaktorer
- Livscyklus for en udvalgt organisme, herunder spredningsstrategier
- Økologi og nedbrydning
- Respiration
- Enzymer med fokus på opbygning og funktion og cellulosenedbrydende enzymer (cellulaser)
- Celletyper med fokus på eukaryote celler (enkeltcellede (gær) og flercellede svampe (østershat)
Supplerende stof
- Bæredygtig produktion af fødevarer, herunder også recirkulering af ressourcer i forbindelse med fødevareproduktion (Verdensmål 12).
Antal lektioner
11 lektioner à 50 minutter
Udfordring
Eleverne skal udvikle et kit til produktion af hjemmedyrkede, spiselige svampe på substrat af genbrugsmaterialer fra hjemmet.
Produkt
Elevernes svampekit skal indeholde
- Forslag til og eksempler på dyrkningssubstrat.
- Forslag til og eksempler på dyrkningsbeholdere.
- Forslag til og eksempel på et svampemycelium, som er afprøvet i forhold til substratet.
- En vejledning til, hvordan svampeproduktionen udføres på optimal vis.
Materialer til download
- Lærervejledning
- Lektionsplan
- PPT "Design dit eget svampekit"
- Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
- Elevmetodekort
- PPT "Introduktion til engineering"
Forløb er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.