Design dit eget svampekit

Engineering-forløb

Introduktion

Svampe er et muligt alternativ til mere klimabelastende fødevarer. I dette forløb skal eleverne gro østershat i et svampekit af eget design med substrat af genbrugsmaterialer og på baggrund af indsamlet viden om svampe og deres vækstbetingelser. Kittet skal kunne bruges hjemme i den almindelige husholdning.

Udarbejdet af

Line Søndergaard Kallerup, Virum Gymnasium, og Anders Kruse Kaysen og Jakob Isager Friis, Hvidovre Gymnasium i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Region Hovedstaden.

Fag

Biologi B

Kernestof

  • Vækst og vækstfaktorer
  • Livscyklus for en udvalgt organisme, herunder spredningsstrategier
  • Økologi og nedbrydning
  • Respiration
  • Enzymer med fokus på opbygning og funktion og cellulosenedbrydende enzymer (cellulaser)
  • Celletyper med fokus på eukaryote celler (enkeltcellede (gær) og flercellede svampe (østershat)

Supplerende stof

  • Bæredygtig produktion af fødevarer, herunder også recirkulering af ressourcer i forbindelse med fødevareproduktion (Verdensmål 12).

Antal lektioner

11 lektioner à 50 minutter

Udfordring

Eleverne skal udvikle et kit til produktion af hjemmedyrkede, spiselige svampe på substrat af genbrugsmaterialer fra hjemmet.

Produkt

Elevernes svampekit skal indeholde

  • Forslag til og eksempler på dyrkningssubstrat.
  • Forslag til og eksempler på dyrkningsbeholdere.
  • Forslag til og eksempel på et svampemycelium, som er afprøvet i forhold til substratet.
  • En vejledning til, hvordan svampeproduktionen udføres på optimal vis.

Materialer til download

  • Lærervejledning
  • Lektionsplan
  • PPT "Design dit eget svampekit"
  • Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
  • Elevmetodekort
  • PPT "Introduktion til engineering"

Hent alle materialer

Forløb er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo