Byg et instrument
Engineering-forløb
Fag
Fysik B, 1g
Kernestof
Bølger - grundlæggende egenskaber, bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens, lyd og lys som eksempler på bølger
Antal moduler
11 moduler à 75 min.
Formål
Formålet med forløbet var at undersøge, om eleverne fik et øget udbytte af fysikundervisningen ved at følge en engineeringtilgang til arbejdet med emnet, herunder at fremstille et produkt. Her tænkes både på det fysikfaglige udbytte, men også andre kompetencer. Så der blev indkøbt værktøj og materialer hjem til at eleverne kunne bygge et strengeinstrument.
Udfordring
I skal bygge et strengeinstrument, der kan spille en simpel melodi.
I skal begrunde jeres design og forklare fysikken bag instrumentets virkemåde og tonernes frembringelse.
Produkt
Et instrument, der kan spille en simpel melodi (som I selv vælger)
Dette forløb er udviklet med støtte fra Region Midtjylland.