Hvad er engineering?
Engineering for læringens skyld
Hvad er engineering?
Engineering-didaktikken er inspireret af ingeniørens måde at arbejde på, hvor eleverne løser en konkret og virkelighedsnær udfordring gennem forskellige delprocesser.
Når elever arbejder med engineering designprocessen i undervisningen:
- Tilegner de sig viden samtidigt med at de udvikler kompetencer til at løse fagligt relevante problemstillinger.
- Understøttes deres selvstændige og systematiske arbejde med åbne problemstillinger.
- Styrkes deres motivation og engagement i naturfagene.
- Arbejder de praktisk med at konstruere og forbedre prototyper med afsæt i naturvidenskabelige undersøgelser og viden.
Engineering som designproces
Engineering designprocessen er organiseret i syv delprocesser, der rummer udviklingen fra at forstå udfordringen til gennem undersøgelse, idégenerering, konstruktion, konkretisering og forbedring at kunne præsentere en mulig løsning – forstået som en prototype eller et produkt.
Engineering styrker elevernes evne til at samarbejde og til at løse problemer
Eleverne arbejder procesorineteret i grupper i engineering-undervisningen og derved trænes en række generiske kompetencer hos elevernes som for eksempel:
- samarbejde og bidrag til processen
- forståelse og analyse af udfordringen
- indsamling og håndtering af viden
- videreformidling og deling af idéer
- udformning og forfølgelse af en plan
- forbedring af prototype
- kommunikation og kritisk stillingtagen til eget og andres arbejde.
Undervisning der motiverer
Evalueringerne af tidligere engineering-projekter på grundskole- og gymnasieområdet viser, at engineering bidrager til faglig læring i traditionel forstand og i særdeleshed til metodekendskab og undersøgelseskompetence.
Derudover styrkes elevernes evne til at arbejde problemløsende, kreativt og innovativt samt til at samarbejde og vedholdende i en grad, som traditionel naturvidenskabsundervisning ikke gør.
Lærere, der har arbejdet med engineering-didaktikken, udtrykker desuden, at engineering-tilgangen generelt har øget elevernes interesse og motivation for faget.
Hvad siger lærere og elever om engineering?
I videoerne herunder, kan du høre hvad lærere og elever der har arbejdet med engineering, synes om processen.
Eleverne tilegnede sig den ønskede faglige viden, og der er for mig ingen tvivl om, at engineering-tilgangen generelt har øget deres interesse og motivation for faget
- Fysiklærer, Engineering i gymnasiet i Region Midt
Engineering i gymnasiet er finansieret af Region Midt og Region Hovedstaden.