Fremstil jeres egen LEGO-klods

Engineering-case

Forløbsbeskrivelse

I dette engineering-forløb, udviklet i samarbejde med LEGO, skal eleverne arbejde med at udvikle og fremstille et plastlignende materiale, der kan fungere som prototype på en mere bæredygtig LEGO-klods. Eleverne støber materialet i forme, som er designet og leveret af LEGO.

Forløbet tager afsæt i LEGO’s egne bestræbelser på at udvikle klodser af mere bæredygtige materialer. Eleverne skal på samme måde forsøge at identificere og anvende alternative, ikke-fossile råstoffer eller genbrugsmaterialer, der kan give klodsen tilsvarende egenskaber.

Undervejs lærer de at planlægge og udføre eksperimenter, analysere resultater og forholde sig kritisk til både de kemiske og de miljømæssige aspekter ved materialerne og fremstillingsprocesserne.

Formålet er at give eleverne indsigt i de udfordringer og muligheder, der er forbundet med at gøre plastproduktionen mere bæredygtig – og samtidig vise, hvordan kemi og teknologisk innovation spiller en central rolle i den grønne omstilling.

Udfordring og produkt

Eleverne skal selv arbejde som materialeforskere og prøve kræfter med at fremstille deres egen bæredygtige LEGO-klods lavet af bioplast eller genanvendt plast.

Kernestof

Fagligt stof, der forudsættes kendt inden forløbet.

  • Alkaner, alkener og alkyner
  • Forbrænding og additionsreaktion
  • Simple carbonhydriders opbygning, navngivning, fysiske og kemiske egenskaber
  • Intermolekylære bindinger.

I forløbet arbejdes med følgende kernestofområder

  • Organisk kemi: alkoholer, carboxylsyrer og estere (nogle mere overfladisk end andre)
  • Makromolekyler
  • Stofidentifikation ved kvalitative analyser
  • Organiske reaktionstyper: addition, hydrolyse og kondensation.

Supplerende stof

  • Kemi i anvendelse under produktion af hverdagsprodukter
  • Kemi og bæredygtighed – hvordan kan plastforbrug gøres mere bæredygtigt?
  • Fordele og ulemper ved bioplast vs. andre typer plastik.

Fag

Kemi B

Omfang

10 lektioner à 75 minutter

Udarbejdet af

Undervisningskonsulent og gymnasielærer Mie Ljungberg Kristensen og Engineer the Future i samarbejde med LEGO Group.

Hent materialet

Lærervejledning

Metodekort

Elevark: Problem, narrativ og udfordring

PPT: Fremstil jeres egen LEGO-klods

LEGO-casefilm:

Forløbet er udviklet med støte fra 

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden