
Intelligent termometer
Engineering-inspirationsforløb
Forløbsbeskrivelse
Eleverne skal udvikle logikken til et termometer, som kan forudsige, hvor længe der går, inden en given madvare når en angivet temperatur efter kriterierne: Præcision, hurtighed og anvendelighed. Eleverne starter med at udvikle en metode for forudsigelse af opvarmning af vand i en elkedel med mulighed for at udvide til andre materialer og varmekilde.
Herigennem forventes eleverne selvstændigt og kreativt at få gennemgået og eksperimentelt bearbejdet den klassiske varmelære på fysik C, samt at få anvendt de teoretisk gennemgåede begreber som energiomsætning og effekt.
Udfordring og prototype
Eleverne skal udvikle en metode (eller produkt), der kan forudsige, hvornår vandet i en elkedel rammer 90°C.
Kernestof
- Energi
- Energiomsætning
- Effekt
- Nyttevirkning
- Termisk energi
- Opvarmning
- Faseovergange
Fag
Fysik C
Omfang
5 lektioner à 90 minutter
Udviklet af
Frederik Faarvang Nielsen, Vesthimmerlands Gymnasium
Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.