
Den mekaniske tidsmåler
Engineering-inspirationsforløb
Forløbsbeskrivelse
I 1714 udskrev parlamentet i Storbritannien en konkurrence, der gik ud på at opfinde en metode til at bestemme tiden præcist under sørejser, sådan at man kunne beregne, hvilken længdegrad man befandt sig på og dermed undgå katastrofale skibsforlis. I dette forløb står eleverne over for den samme opgave: De skal konstruere et mekanisk apparat, der kan måle tiden så præcist som muligt. De skal desuden specificere apparatets måleusikkerhed samt maksimal varighed af målingen – jo længere tidsrum de kan måle, desto bedre er apparatet.
Inden forløbet har eleverne i fysik stiftet bekendtskab med grundbegreber for bølger og kræfter og i matematik med trigonometriske funktioner.
Udfordring og prototype
Eleverne skal udvikle et mekanisk apparat, der kan måle tiden så præcist som muligt.
Kernestof
Fysik:
- Svingninger og bølger – grundbegreber (måske kendt stof)
- Tyngdekraftens arbejde
- Energibevarelse – mekanisk, kinetisk og potentiel
Matematik:
- Deskriptiv matematik
- Beskrivelse af harmonisk bevægelse
- Regression og matematisk modellering
Studieområdet:
- Læsestrategier og notatteknik
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
- Kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling
Supplerende stof
- Evt. frit-legeme-diagrammer
- Evt. harmonisk bevægelse
Fag
Matematik B og fysik B
Omfang
40 lektioner à 60 minutter
Udviklet af
Kasper Winther og Pia Thomsen
Materialer til download
Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.