
Byg et instrument
Engineering-inspirationsforløb
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb skal eleverne tilegne sig faglig viden under arbejdet med at designe og fremstille et instrumentet. De skal kunne forklare fysikken bag frembringelsen af lyd og forstå sammenhængen mellem strengens tone og dens tykkelse, opspænding og længde.
Udfordring og prototype
Eleverne skal bygge et strengeinstrument, der kan spille en simpel melodi. De skal begrunde deres design og forklare fysikken bag instrumentets virkemåde og tonernes frembringelse.
Kernestof
Bølger - grundlæggende egenskaber, bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens, lyd og lys som eksempler på bølger.
Fag
Fysik B
Omfang
11 moduler à 75 min.
Udviklet af
Mie Ljungberg Kristensen, Jonas Ørbæk Hansen, Linda Feveile Nielsen, Jacob Bisgaard Andersen, Philip Jakobsen, Silkeborg Gymnasium
Udviklet med støtte fra Region Midtjylland.