Rapport: Engineering i gymnasiet

Vidensgrundlag

RAPPORT

30. september 2021

Engineering er en oplagt mulighed for at bringe anvendelsesaspektet ind i en række fag og i tværgående undervisning i stx

På initiativ af VILLUM FONDEN og Engineer the Future har VIA University College udarbejdet et vidensgrundlag, som kortlægger behov, muligheder og forudsætninger i forbindelse med en eventuel implementering af engineering-undervisning i det almene gymnasium (stx), primært med henblik på integration i de naturvidenskabelige fag eller i tværgående undervisning, der involverer fagene.


En af konklusionerne i notatet er, at engineering er en oplagt mulighed for at bringe anvendelsesaspektet ind i en række fag og i tværgående undervisning i stx, herunder i relation til undervisning i ”innovation”, ”design”, SRP, NV-forløb, Teknologifaget og i de naturvidenskabelige fag.

Vidensgrundlaget er udarbejdet af Peer Schrøder Daugbjerg, Lars Brian Krogh, Keld Nielsen, Martin Krabbe Sillasen på vegne af Engineer the Future og Villum Fonden.

Download rapporten her

Kontaktperson

Sara

Sara Rosendal

Seniorkonsulent

  • Bankdata 150X300
  • FRI-Forening af Rådgivende Ingeniører
  • Weibel
  • IDA-Ingeniørforeningen
  • Coloplast
  • Haldor Topsøe
  • IUG-Ingeniører Uden Grænser
  • Lego
  • AAU-Aalborg Universitet
  • Ticra
  • Ørsted
  • Picture1