Rapport: Anbefalinger til rollemodeller i grundskolen

Ny forskning af lektor Henriette Tolstrup Holmegaard om rollemodeller i STEM

RAPPORT

5. maj 2021

Rollemodeller får en stadig større betydning i det danske undervisningssystem.

Derfor har Engineer the Future taget initiativ til at få udarbejdet et litteraturstudie om rollemodeller i grundskolen, der sætter fokus på, hvordan rollemodeller bør klædes på til mødet med elever. Et vigtigt fokuspunkt for studiet er de forskelle, der gør sig gældende på tværs af klassetrin, og som har betydning for, hvordan en rollemodel bør agere alt afhængig af, om vi taler indskoling, mellemtrin eller udskoling.

Studiet er udarbejdet af Henriette Tolstrup Holmegaard, lektor på Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet, på vegne af Engineer the Future med støtte fra Novo Nordisk Fonden.

Download rapporten her:

Anbefalinger til rollemodeller i grundskolen

-

Kontaktperson

Sara

Sara Rosendal

Seniorkonsulent

  • SDU-Syddansk Universitet
  • Kirkholm-maskiningeniører
  • Weibel
  • Velux
  • DTU-Danmarks Tekniske Universitet
  • Ekj
  • FRI-Forening af Rådgivende Ingeniører
  • IUG-Ingeniører Uden Grænser
  • AU-Aarhus Universitet
  • EWH-Engineering World Health ved DTU
  • Lego
  • Haldor Topsøe