Kronik: Coronakrisen viser os digitalt potentiale
Kronik i Børsen af en række partnere i Engineer the Future-alliancen d. 11. juni 2020
DEBAT
11. juni 2020
Gode digitale erfaringer fra coronakrisen skal sikre, at flere unge vælger it-job til. Det har Danmark brug for. Det skriver en række virksomheder fra Engineer the Future-alliancen i kronik i Børsen.
Afsendere:
André Rogaczewski, CEO Netcompany
Sanne Urbak Rasmussen, CSR-direktør IMB Danmark
Charlotte Mark, adm. direktør Microsoft Development
Brit Kannegaard Johannessen, senior vice president people, communication, marketing & quality NNIT
Jan Steen Olsen, CTO & executive vice president Danske Bank
Thomas Damkjær Petersen, formand Engineer the Future
Corona-krisen har vist os, hvor afhængige vi er af digitale løsninger. For mens landet har været lukket ned, har it bundet Danmark og danskerne sammen i en udstrækning, vi aldrig tidligere har oplevet. Det har tydeliggjort én altafgørende pointe: It handler om mennesker. Den historie er vigtig at få fortalt til næste generation, hvis vi skal sikre it-uddannede i fremtiden. Med Corona-krisen som bevisførelse har it-branchen nu fået en historisk chance for at fortælle den.
Da Mette Frederiksen d. 11. marts lukkede landet ned, var der helt sikkert en del virksomhedsledere, som fik våde håndflader. For hvordan holder man hjulene i gang, når kontorfællesskabet bliver skiftet ud med et interimistisk hjemmekontor midt i spisestuen, som samtidig får midlertidig status af vuggestue, børnehave eller skole?
For mange er det lykkedes overraskende godt. Det skyldes ikke mindst de digitale muligheder, den moderne teknologi tilbyder. Virtuelle mødetjenester har åbnet danskernes øjne for onlinemøder, webinarer har midlertidigt erstattet konferencerne, og Aula har i kombination med et stort udvalg af digitale skoletilbud gjort børn og unges hjemmeundervisning mulig.
Erfaringerne fra corona-krisen vil forhåbentlig gøre det tydeligt for de unge, at it-jobs handler om at gøre hverdagen bedre for andre. For hvad skulle vi have gjort, hvis ikke de mest sårbare i vores samfund havde kunnet bestille madvarer over nettet? Hvordan skulle de være kommet til lægen uden onlinekonsultationer? Og hvordan havde de yngste kunnet følge med i skoleundervisningen, hvis ikke læreren havde mulighed for at undervise over computeren eller tabletten? Fortællingen om de digitale erhverv må i fremtiden gå på, at it-sektoren er meget mere end grå algoritmer.
Brandingen af it-fagene er ekstrem vigtig. Inden corona-krisen satte ind, viste adskillige prognoser, at der inden for få år vil være akut mangel på flere tusinde personer med de rette it-faglige kompetencer samt adskillige ingeniører og naturvidenskabelige kandidater. Selvom corona-krisen selvsagt har kastet en del danskere ud i arbejdsløshed, er scenariet, at den sandsynligvis bliver midlertidig for folk med en karriere inden for ingeniør, it og science.
It-erhvervene er nemlig kommet for at blive. Er der én ting, der er sikkert i en ellers usikker tid, så er det, at vores samfund bliver endnu mere digitalt på corona-krisens bagkant. Krisen har så at sige fremskyndet digitaliseringen af det danske samfund, der i forvejen er et af verdens mest digitale. Og et digitalt samfund kræver digitale kompetencer.
Børn og unge skal kunne se sig selv i it-erhvervene, piger som drenge. En sådan indsats starter i grundskolen og bør forfølges på ungdomsuddannelserne, der skal kunne inspirere elever til at arbejde med udviklingen af digitale løsninger. Men man bliver ikke digitalt skolet, hvis blot man får en tablet stukket i hånden og et par hørebøffer for øregangene. Børn og unge bør lære, hvordan og – måske endnu vigtigere – hvorfor man koder og arbejder med algoritmer. Undervisningen skal formå at sætte det faglige og digitale ind i en inspirerende kontekst, hvor der arbejdes med de samfundsmæssige problemstillinger, som it-verdenen er med til at løse.
Dernæst skal vi formå at bringe liv til den digitale verden ved at lade rollemodeller fra danske virksomheder komme ud på klassebesøg, så elever kan møde it-specialister i kød og blod. For hvad sker der, når man står over for passionerede mennesker, face to face? Man begynder at relatere til dem, mærker deres begejstring, og pludselig åbner nye verdener sig. Den oplevelse skal vi give de unge. Sammen med mere end 30 virksomheder er vi allerede godt på vej i Danmarks teknologiske alliance Engineer the Future. Med skolebesøg og brandingkampagner forsøger vi at vise de unge, hvorfor STEM-uddannelser er et sikkert valg, hvis man drømmer om at drive udviklingen i samfundet frem.
It er en af de vigtigste drivere for vækst og velfærd i samfundet. Digitale teknologier er tilmed afgørende for, at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Med corona-krisen er det nu blevet tydeligt for de fleste, at it også handler om mennesker.
Den fortælling skal vi holde fast i, når vi skal tiltrække de unge. Og det skal vi, for som digitale virksomheder har vi også et selvstændigt ansvar for at sikre fødekæden af nye it-specialister. Særligt i disse uger, hvor ekstra mange unge overvejer deres uddannelsesvalg frem mod kvote 1-fristen til de videregående uddannelser d. 5. juli.
Kronikken blev oprindeligt publiceret i Børsen og på borsen.dk d. 11. juni 2020. Den oprindelige artikel kan også tilgås via: Debat: Digitale erfaringer fra coronakrisen skal få flere unge til at vælge it-vejen (borsen.dk)