Fremtidens problemløsere

Inddragelse af børn og unge

Børn og unge er fremtidens problemløsere

I Engineer the Future er en af grundpillerne i vores arbejde, at vi inddrager og lytter til børn og unge. Det gør vi af to årsager: For det første fordi det hænger sammen med vores læringssyn, hvor børn og unge er aktivt deltagende. Vi tror på, at eleverne lærer bedst, når de er involverede og arbejder praktisk med problemstillingerne. For det andet inddrager vi børn og unge, fordi vi tror på:

  • At børn og unge er fremtidens problemløsere. Det er sammen med dem, vi skaber handling til forskel.
  • At medinddragelse øger deres motivation for teknologi og science.
  • At børn og unges engagement stiger, når de oplever, at de har indflydelse.

Sådan arbejder vi med børne- og ungeinddragelse:

Børnepanel:

Vores børnepanel består af 12 børn fra henholdsvis 6. klasse på Husum skole og 8. klasse på Korsager skole. Vi mødes fysisk ca. 4 gange om året.

Børnepanelet skal hjælpe os med at udvikle og teste vores materialer og løbende give deres perspektiver på vores arbejde. Vi vil blandt andet gerne høre, hvad børnene synes om vores undervisningsforløb og kommunikation, som er målrettet børn.

I børnepanelet skaber vi et trygt rum, hvor børnene lærer at sige deres mening højt, og hvor de ikke er bange for at mene noget andet end resten af gruppen. Vi sørger for at alle kan være med

Det kræver ingen faglige forudsætninger at være med i børnepanelet. Tværtimod stræber vi efter at sammensætte en blandet børnegruppe, som repræsenterer bredt. Børnene er udvalgt via en ansøgningsproces og modtager et gavekort for deres deltagelse.

Ungepanel

Vores ungepanel består af ca. 15 unge mellem 15-24 år fordelt over hele landet. Vi mødes online 4-6 gange årligt. Her giver de unge os et unikt indblik i, hvad der sker hos ungemålgruppen lige nu. De fortæller fx om hvad de er optagede af, hvad der er svært når de skal vælge studie og hvilke sociale medier de bruger.

Særligt i forhold til vores studievalgsindsats spiller ungepanelet en stor rolle. De giver input til al vores kommunikation til unge, og vi tester løbende idéer, budskaber, formater mm. på deltagerne. Vores nyeste studievalgskampagne er udviklet i tæt samarbejde med ungepanelet. De har været med til at forme den lige fra de første idéer til det endelige indhold og udtryk.

De unge har ikke en særlig interesse i naturvidenskab eller teknologi, men er udvalgt til at repræsentere forskellige grupper, så vi får forskellige holdninger frem. Det er vigtigt for os, at de er uenige, så vi hører flere forskellige holdninger. Der er en overvægt af kvinder i panelet, da vi har en særlig målsætning om at nå kvinderne i den kommunikation vi laver til unge.

De unge udvalgt via en ansøgningsproces, er ansat af Engineer the Future og modtager betaling for deres deltagelse.  


Systematisk inddragelse af børn og unge

Vi arbejder seriøst og systematisk med børne- og ungeinddragelse, og derfor har fem medarbejdere fra organisationen været på et skræddersyet forløb hos Center for Børnenes Hovedstad. Her arbejdede de med samskabelse og fik viden og metoder til at skabe og understøtte børne- og ungeinddragelse. Som afslutning på forløbet deltog hele organisationen i en samskabende workshop. Her fik alle medarbejdere fælles viden og lejlighed til at afprøve metoder og greb. 

Vi arbejder ud fra disse tre principper:

Værdier: Vi anerkender børn og unge som eksperter i eget liv og ser deres perspektiver som ligeværdige.

Handling: Vi styrker børn og unges muligheder for at handle og skabe fremtidens løsninger.

Kompetence: Vi arbejder reflekteret og vidensbaseret med inddragelse af børn og unge

Vil du høre mere om Børne- og ungeinddragelse?

Sara

Sara Rosendal

Seniorkonsulent

Nina

Nina Ahnstrøm

Uddannelseskonsulent

Katrine

Katrine Hassenkam Zoref

Projektleder

Julie Kontakt (002)

Julie Lindholm

Projektleder for Engineering i gymnasiet

Ida 3000X3200px

Ida Steinicke

Projektleder, Kampagne og branding

  • KU-Københavns Universitet
  • KK-Wind Solutions
  • Schneider RGB 400Px
  • Novonordiskny
  • AAU-Aalborg Universitet
  • Søren Jensen Engineering
  • PHA-Professionshøjskolen Absalon
  • LM-Wind Power
  • Kirkholm-maskiningeniører
  • Pf-Polyteknisk forening
  • Ekj
  • IUG-Ingeniører Uden Grænser