Invitation til workshop i København

Gratis workshops i København om engineering-baseret klimaundervisning i natur/teknologi samt naturfag i udskolingen.

Gratis workshop i engineering-baseret klimaundervisning

Engineer the Future inviterer til gratis workshops i København om engineering-baseret klimaundervisning i natur/teknologi samt naturfag i udskolingen.

På en workshop får du konkret inspiration til at gennemføre engineering-baseret klimaundervisning i skolens naturfag, som fremmer børns evne til at: 
1. forstå konkrete klimarelaterede udfordringer
2. designe egne løsninger, i samarbejde med andre
3. handle selv, så håb, selvtillid og mod på i fællesskab også opleves som relevant når de selv gør noget ift. klimaforandringer.

Læs mere om de forskellige workshops og tilmeld dig herunder.

Fang Solens energi (indskoling og mellemtrin)

Tid og sted: onsdag d. 22. november kl. 15-17, IDA Innovate, Kalvebod Brygge 33, 1780 København V

Tilmeld dig her           Frist den 14. november.

På workshoppen bliver du introduceret for et konkret undervisningsforløb til natur/teknologi i indskoling og mellemtrin. Du vil konkret arbejde med, hvordan du som lærer kan facilitere elevernes egne undersøgelser, egne løsningsforslag og egne konstruktioner af prototyper af teknologier, der kan løse at minimere udledningen af drivhusgasser til atmosfæren. Workshoppen er hands-on, og du får en kasse med materialer med hjem, så du nemt og hurtigt kan komme i gang i egen undervisning.

Der i alt 30 pladser, fordelt med 20 til lærere og 10 til lærerstuderende. Tilmelding er først til mølle via tilmeldingslink.

Program


14.40 – 15.00 Ankomst med kaffe/kage/snacks
 
15.00 – 15.30 Didaktisk oplæg om engineering-baseret klimaundervisning v. Mads Joakim Sørensen
 
15.30-15.40 Kort introduktion til øvrige engineering-baseret klimaforløb til indskoling og mellemtrin
 
15.40 – 17.00 Workshop: ’Fang Solens energi’

Beskrivelse af forløbet: ‘Fang Solens energi’
Workshoppen er centeret omkring engineering-forløbet ’Fang Solens energi’, hvor eleverne skal udvikle en prototype, der kan opvarme vand ved hjælp af Solens stråling. Til workshoppen arbejdes der med undersøgelser og konstruktion af prototyper fra forløbet, og der reflekteres og drøftes didaktiske pejlemærker undervejs.

Svampe-emballage (udskoling)

Tid og sted: tirsdag d. 28. november kl. 15-17, IDA Innovate, Kalvebod Brygge 33, 1780 København V

Tilmeld dig her              Frist den 14. november

På workshoppen vil du få en introduktion til et konkret udskolingsforløb til faget biologi, og du vil blive klædt på til, hvordan du som lærer kan facilitere elevernes egne undersøgelser, egne løsningsforslag og egne konstruktioner af prototyper af teknologier, der kan minimere udledningen af drivhusgasser til atmosfæren. Workshoppen er hands-on og du får som deltager en kasse med materialer med hjem, så du nemt og hurtigt kan komme i gang i egen undervisning. Læs mere om forløbet i programmet.
 
Der i alt 30 pladser, fordelt med 20 til lærere og 10 til lærerstuderende. Tilmelding er først til mølle via tilmeldingslink.

Program


14.40 – 15.00 Ankomst med kaffe/kage/snacks
 
15.00 – 15.30 Didaktisk oplæg om engineering-baseret klimaundervisning v. Mads Joakim Sørensen
 
15.30 – 15.40 Kort intro til engineering-baserede klimaforløb til fysik/kemi, geografi og biologi
 
15.40 – 17.00 Workshop: ’Svampe-emballage’

Beskrivelse af forløbet: ’Svampe-emballage’
Emballage skal beskytte vare og mad, så det kommer frem i den ønskede kvalitet. Emballage gør også transport, distribution, håndtering og salg mere effektiv.
Noget emballage som plast og flamingo bliver fremstillet af olie. Det belaster klimaet, da der kommer mere CO2 til atmosfæren både ved fremstilling og når det bortskaffes. Vi mennesker kan selvfølgelig begrænse mængden af emballage, men det er vanskeligt at forestille sig helt at undvære det. Måske findes der en alternativ teknologi lige for næsen af os, som kan erstatte den emballage som kommer fra fossile brændsler – og som er mere bæredygtigt.
Eleverne skal designe en prototype på en ’ny’ type klimavenlig emballage, der kan beskytte en mindre og skrøbelige vare efter eget valg. Emballagen skal bestå af svampe-mycelium og være så bæredygtig som muligt. Emballagen skal desuden kunne testes og have minimum 3 materialeegenskaber, der gør den egnet som emballage.
Til workshoppen vil vi arbejde med forskellige undersøgelser fra forløbet, konstruktion af prototyper, reflektere og drøfte didaktiske pejlemærker undervejs.

Engineering-baseret klimaundervisning er et samarbejde mellem Engineer the Future og Københavns Professionshøjskole, finansieret af Villum Fonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • KP-Københavns Professions Højskole