Rapport: Engineering i gymnasiet
Vidensgrundlag
RAPPORT
30. september 2021
Engineering er en oplagt mulighed for at bringe anvendelsesaspektet ind i en række fag og i tværgående undervisning i stx
På initiativ af VILLUM FONDEN og Engineer the Future har VIA University College udarbejdet et vidensgrundlag, som kortlægger behov, muligheder og forudsætninger i forbindelse med en eventuel implementering af engineering-undervisning i det almene gymnasium (stx), primært med henblik på integration i de naturvidenskabelige fag eller i tværgående undervisning, der involverer fagene.
En af konklusionerne i notatet er, at engineering er en oplagt mulighed for at bringe anvendelsesaspektet ind i en række fag og i tværgående undervisning i stx, herunder i relation til undervisning i ”innovation”, ”design”, SRP, NV-forløb, Teknologifaget og i de naturvidenskabelige fag.
Vidensgrundlaget er udarbejdet af Peer Schrøder Daugbjerg, Lars Brian Krogh, Keld Nielsen, Martin Krabbe Sillasen på vegne af Engineer the Future og Villum Fonden.