Sirius-patruljen
Engineering-forløb
Introduktion
Eleverne skal arbejde med Sirius-patruljen og fremstille en kvalificeret pakkeliste, i forhold til, hvad en patrulje skal have med til at dække deres brændstofbehov til madlavning og smeltning af drikkevand.
De skal komme med en begrundet anbefaling om, hvilke typer brændsel de skal have med og hvor meget. Desuden skal de udarbejde en simpel brænder, som de kan bruge, hvis den medbragte går i stykker.
Udfordringen kan udvides med en undersøgelse af mad – hvad skal man have med, hvis man har bruge for 10.000 kcal om dagen? Evt. som samarbejde med biologi.
Udarbejdet af
Morten Poulsen, Nørresundby Gymnasium og HF og Engineer the Future med støtte fra Villum Fonde, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.
Fag
Fysik A, B, C
Kernestof
Energiformer og omdannelse
Effekt og nyttevirkning
Vands tilstandsformer og opvarmningskurve
Brændværdi
Supplerende stof
- Krop og energi
Antal lektioner
10 lektioner à 70 minutter
Udfordring
- Eleverne skal komme med en begrundet anbefaling til Siriuspatruljen om, hvilke(n) type(r) brændsel de skal have med og hvor meget.
- Siriuspatruljen skal kunne smelte sne/is til drikkevand og til madlavning
- Desuden skal eleverne udarbejde en simpel brænder, i tilfælde af at de medbragte brændere går i stykker.
Evt. udvidelse til udfordring – biologi kan inddrages
- Eleverne skal beregne, hvor meget mad og hvilken mad, de skal tage med, når de forbrænder op mod 10.000 kcal. om dagen.
Produkt
Pakkelisten skal beskrive det brændsel patruljen skal have med og hvor meget. Det vil sige, at eleverne skal undersøge flere brændstoftyper og brændere, og derved udvikle flere udkast til en pakkeliste og argumentere for valg af den bedste.
Elevernes arbejde med at konstruere en simpel brænder kan forbedres ad flere omgange, og udvikles med udgangspunkt i flere brændsler (sprit, sprittabletter, olie og benzin).
Materialer til download
Forløb er udviklet med støtte fra Novo Nordisk fonden, Villum fonden og Lundbeckfonden.