Design dit eget stenbatteri

Engineering-forløb

Introduktion

I forløbet introduceres eleverne til emnet energilagring og de problemer, dette medfører samt mulige løsninger såsom stenbatterier til lagring af energi. Eleverne skal selv bygge og teste prototyper af batterier bygget af små sten. Herunder skal de bestemme den specifikke varmekapacitet af de sten, de anvender. De skal undersøge forskellige selvvalgte aspekter af stenbatteriet såsom nyttevirkning ved opvarmning, afkølingen eller andet.

Udarbejdet af

Dorthe Agerkvist og Marianne Jakobsen, Herlev Gymnasium & HF i samarbejde med Engineer the Future og med støtte fra Region Hovedstaden.

Fag

Fysik B og matematik A/B

Kernestof

Fysik:

  • Effekt, energi og varme
  • Varmekapacitet
  • Specifik varmekapacitet
  • Energikvalitet
  • Nyttevirkning

Matematik:

  • Modellering

Supplerende stof

Verdensmål 7 om bæredygtig energi kan inddrages

Antal lektioner

7 lektioner à 85 minutter

Udfordring

Eleverne er ansat i den rådgivende ingeniørvirksomhed kaldet Future Storage. En kunde har henvendt sig og spurgt, om energilagring i sten eller stenbatterier er praktisk muligt, og hvilke anbefalinger firmaet kan give til det videre arbejde.

Produkt

  • Eleverne skal i mindre teams bygge og undersøge et stenbatteri og lave en anbefaling til kunden om metodens brugbarhed.
  • Til sidst skal eleverne i klassen lave en fælles anbefaling til kunden om denne type af energilagring.

Materialer til download

  • Lærervejledning
  • Lektionsplan
  • PPT "Design dit eget stenbatteri"
  • PPT "Introduktion til engineering"
  • Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
  • Elevark: Spørgsmål til logbog
  • Elevvejledning: Stens varmekapacitet

Forløbet er udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo