Midtvejsevaluering af det nationale Engineering i gymnasiet-projekt 2023-2026

Formålet med projektet er at implementere engineering-metoden i den naturvidenskabelige undervisning på gymnasier på htx og stx i hele landet med det mål at opkvalificere lærernes didaktiske kompetencer og derigennem løfte elevernes motivation for de naturvidenskabelige og teknologiske fag. I løbet af projektperioden skal naturvidenskabslærere fra 25 gymnasier på efteruddannelse i engineering-metoden og opnå værktøjer til at gøre undervisningen mere åben, problemløsende og elevinddragende. Formålet med projektet er styrke lærerens kompetencer ift. at gøre undervisningen mere anvendelsesorienteret og mere praksisnær. Engineering-metoden fordrer derfor også en ny rolle for læreren. I stedet for at lærerne står klar med alle svarene, skifter deres rolle til at vejlede og facilitere. Eleverne søger selv viden, de eksperimenterer og observerer og arbejder med innovation og prototypeudvikling.

Læs analysenotatet vedrørende skoleåret 2024/25 her