Visioneering 2024
Årsmøde for Danmarks teknologiske alliance
Årets konference om fremtidens kompetencer, undervisning og uddannelse
1. oktober kl. 14-17
Kalvebod Brygge 31-33 i København
Med ti års erfaringer og et behov der peger fremad, samler Danmarks teknologiske alliance Engineer the Future de vigtigste aktører blandt danske virksomheder, uddannelsesinstitutioner og fonde til en fælles samtale om de udfordringer og muligheder, vores børn og unge står overfor i mødet med en fremtid, som ingen af os kender.
Foreløbigt program:
• Fra kunstig til gunstig intelligens – AI’s rolle i skoler og gymnasier
Hvordan forbereder vi børn og unge til en teknologisk fremtid?
• Et bæredygtigt uddannelsessystem?
Hvordan styrker vi sammenhængskraften mellem fremtidens uddannelser og arbejdspladser?
• Fælles om fremtidens kompetencer
Hvilke kompetencer bliver der brug for i fremtiden?
Konferencen er for alliancens partnere og andre, der brænder for emnet. Det er gratis at deltage.
Til Visioneering 2024 kan du møde (opdateres løbende)
Andreas Mogensen
ESA Astronaut
Keynote: Carsten Beck
Director & Futurist, Copenhagen Institute for Futures Studies
Louisa Loran
Director of Strategic Business Transformation, Google
Hun udfordrer antagelser om mennesker, strukturer og teknologi, og hun inspirerer til at se digitalisering som en gennemgribende forandring, som kræver ledelse og sans for timing.
Mette Miriam Böll
Co-founder and Research Director for MIT Systems Awareness Lab
I sin stilling i Systems Awareness Lab på MIT undersøger hun, hvordan vi skaber undervisningssystemer, der fostrer livsduelige mennesker. STEM-kompetencer får først rigtigt flyvehøjde, når vi samtidigt dyrker social intelligens og et bæredygtigt uddannelsessystem.
Diana Ringe Krogh
VP, Head of Social Responsibility People, Places & Culture, LEGO Group
Birgitte Vedersø
Formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og prøver
Ekspertgruppen blev nedsat i 2023 af undervisningsminister Mattias Tesfaye. Som formand har Birgitte dyb indsigt i, hvordan AI påvirker gymnasierne. ”Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv måde” udtaler Birgitte ifm. offentliggørelse af ekspertgruppens anbefalinger.
Agi Csonka
Programdirektør hos Villum Fonden
Som repræsentant for Villum Fonden er Agi bannerfører for, at flere børn får en stærk interesse for og viden om science. Den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling går stærkt, og der er mange dilemmaer knyttet til samfundets fremtidige indretning. Dem skal kommende generationer rustes til at håndtere.
Caroline Helene Hermansen
Formand for Danske Skoleelever
Caroline sikrer de unges stemme i debatten. Med et tjek ind fra virkeligheden vil Caroline udfordre vores gode intentioner og højtflyvende ideer. Hvordan ser skolen ud fra et elevperspektiv? Og hvor skal den hen?
Marco Anders Damgaard
Skoleleder Tingbjerg Skole
Fremtiden har, som nutiden og fortiden, brug for mennesker som kan tænke selv, mennesker som tør og kan tage initiativ, mennesker som har kompetencerne til at samarbejde og løse komplicerede problemstillinger i fællesskab.
Joachim Stærk Ekstrand Federspiel
Forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Adam Stoltenberg Iversen
Bæredygtighedsrådgiver, projekt- og bæredygtighedsleder, Rambøll
Moderator: Caroline Hart Sehested
Hvem er vi?
Engineer the Future er Danmarks teknologiske alliance bestående af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Vi er gået sammen om at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science, og vi arbejder for, at danske virksomheder får adgang til stærke kandidater inden for ingeniør, it og science.