Visioneering 2024

Årsmøde for Danmarks teknologiske alliance

Konference om fremtidens kompetencer,  undervisning og uddannelse. 

1. oktober 2024 kl. 14-17
Kalvebod Brygge 31-33 i København

Der kommer løbende flere videoer fra dagen.

Med ti års erfaringer og et behov der peger fremad, samlede Danmarks teknologiske alliance Engineer the Future de vigtigste aktører blandt danske virksomheder, uddannelsesinstitutioner og fonde til en fælles samtale om de udfordringer og muligheder, vores børn og unge står overfor i mødet med en fremtid, som ingen af os kender.

Tak til alle de inspirerende oplægsholdere og paneldeltagere

Andreas Mogensen

Andreas Mogensen

ESA Astronaut

Fra 26. august 2023 til 12. marts 2024 var den danske ESA astronaut Andreas Mogensen på mission til Den Internationale Rumstation. Han var pilot på turen, og det var første gang, NASA udpegede en ikke-amerikaner som pilot på en SpaceX-mission. Efterfølgende var han også kommandør på rumstationen.
Carsten Beck Sort

Keynote: Carsten Beck

Director & Futurist, Copenhagen Institute for Futures Studies

Fremtiden er ikke en destination, det er en foranderlig horisont. Og den forandres hurtigt i disse år. Ingen kan spå om fremtiden – men som samfund er vi nødt til at have en debat om hvilke trends der er relevante samt hvilke mulige konsekvenser og handlinger som vi ser ind i. Carsten Beck er økonom af uddannelse og har arbejdet med foresight, trend analyse og scenarieplanlægning på Instituttet for Fremtidsforskning. Carsten har en stor og bred viden om megatrends og udviklingsmønstre med erfaring fra arbejde i 30+ lande. Når fremtiden er på dagsordenen, er nogle af kodeordene: Vær eksplorativ, lyt til nye stemmer, gør det operationelt og skalerbart.
Louisa Loran Portræt 2, Farve

Louisa Loran

Director of Strategic Business Transformation, Google

Gå forrest i forandringerne. Louisa Loran er en af dem, der først ser potentialet; hun orkestrerer globale forandringer gennem teknologi og med mennesker. Det har hun gjort hos DIAGEO, hos MAERSK og nu i en global rolle hos Google.
Hun udfordrer antagelser om mennesker, strukturer og teknologi, og hun inspirerer til at se digitalisering som en gennemgribende forandring, som kræver ledelse og sans for timing.
Mette Böll

Mette Miriam Böll

Co-founder and Research Director for MIT Systems Awareness Lab

Skal der compassion på skoleskemaet? I sin stilling i Systems Awareness Lab på MIT undersøger hun, hvordan vi skaber undervisningssystemer, der fostrer livsduelige mennesker. STEM-kompetencer får først rigtigt flyvehøjde, når vi samtidigt dyrker social intelligens og et bæredygtigt uddannelsessystem.
Diana Ringe Krogh

Diana Ringe Krogh

VP, Head of Social Responsibility People, Places & Culture, LEGO Group

Leg leder til kompetencer. Diana fra LEGO anerkender om nogen, vigtigheden af leg og en legende tilgang til læring for børns og unges udvikling af en række af de kompetencer, som er centrale for deres trivsel, som f.eks. samarbejde, kommunikation, modstandskraft.
Birgittevedersø

Birgitte Vedersø

Formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og prøver

Fra snyd til læring. Ekspertgruppen blev nedsat i 2023 af undervisningsminister Mattias Tesfaye. Som formand har Birgitte dyb indsigt i, hvordan AI påvirker gymnasierne. ”Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv måde” udtaler Birgitte ifm. offentliggørelse af ekspertgruppens anbefalinger.
Henrietteholmegaard

Henriette Holmegaard

Professor i science identitet

Som Danmarks første professor i science identitet undersøger Henriette Holmegaard, hvorfor nogle børn og unge udvikler og fastholder en science interesse, mens den forsvinder hos andre. Hun undersøger børn og unges sciencekapital, deltagelsesmønstre, relationer til STEM og hvordan rollemodeller kan inspirere og motivere børn og unge.
Agicsonga

Agi Csonka

Programdirektør hos Villum Fonden

Det kræver nysgerrighed. Som repræsentant for Villum Fonden er Agi bannerfører for, at flere børn får en stærk interesse for og viden om science. Den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling går stærkt, og der er mange dilemmaer knyttet til samfundets fremtidige indretning. Dem skal kommende generationer rustes til at håndtere.
Carolinehelenehermansen

Caroline Helene Hermansen

Formand for Danske Skoleelever

Det gode skoleliv. Caroline sikrer de unges stemme i debatten. Med et tjek ind fra virkeligheden vil Caroline udfordre vores gode intentioner og højtflyvende ideer. Hvordan ser skolen ud fra et elevperspektiv? Og hvor skal den hen?
Marco Anders Damgaard

Marco Anders Damgaard

Skoleleder Tingbjerg Skole

Hvis folkeskolen skal være lige så stærk en sammenhængskaft i vores samfund i fremtiden, som den er i dag, så skal vi finde den rette balance mellem uddannelse og dannelse. Fremtiden har, som nutiden og fortiden, brug for mennesker som kan tænke selv, mennesker som tør og kan tage initiativ, mennesker som har kompetencerne til at samarbejde og løse komplicerede problemstillinger i fællesskab.
Joachim Stærk Ekstrand Federspiel

Joachim Stærk Ekstrand Federspiel

Forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Joachim repræsenterer de unge, der har valgt den akademiske vej og kæmper for, at gymnasieelever bliver klædt ordentligt på til at begå sig i den virkelige verden. Den stigende digitalisering stiller krav til, at eleverne skal have bedre kendskab til AI og andre digitale værktøjer, som kan bruges i deres skolegang, videre uddannelse og arbejdsliv.
Adam Stoltenberg Iversen

Adam Stoltenberg Iversen

Bæredygtighedsrådgiver, projekt- og bæredygtighedsleder, Rambøll

Klædt på til arbejdsmarkedet. Hvilke udfordringer er der forbundet med at komme ud på arbejdsmarkedet for første gang? Og hvad kan man gøre for at ruste den yngre generation til arbejdsmarkedet? Adam, der er bæredygtighedsrådgiver i Rambøll og tidligere forperson for FRI Young Professionals deler ud af sine erfaringer med at gå fra studieliv til arbejdsliv. Hvilke kompetencer er der brug for, og hvordan lander man godt i sit nye arbejdsliv? Adam er også rollemodel i skole- og gymnasiebesøgsordningen Book en ekspert og har derfor også en fin forståelse for, hvordan unge generelt ser på naturvidenskab og teknologi.
Johanna Claudia 2

Johanna Calmerfalk og Claudia Holgersson

Account Director & Government Lead Denmark, LinkedIn og Account Director at LinkedIn

Claudia og Johanna giver højere uddannelsesorganisationer i Danmark og Norge, såvel som statslige organisationer i Danmark, mulighed for at blive proaktive med deres talent og læringsstrategier. Claudia og Johanna vil dele datadrevet indsigt baseret på globale og nationale data, der relaterer til fremtidens kompetencedagsorden. De vil bringe liv i millioner af datapunkter og kaste lys over trendmønstre, når det kommer til læring og udvikling.
Carolinehartsehested

Moderator: Caroline Hart Sehested

Vært på TEDxCopenhagen Future of Work, hvor hun interviewer danske og internationale top erhvervsledere. Aktiv foredragsholder, Moderator, Board Member og facilitator for Executive netværk.

Program:

13.30 Ankomst og indtjekning

14.00 Velkomst - Engineer the Future

V. Laura Klitgaard, formand og Hans Ubbe Ebbesen, Direktør.

14.05 Keynote - Et blik på fremtiden

V. Carsten Beck, Copenhagen Institute for Futures Studies.

14.20 Fra kunstig til gunstig intelligens – AI’s rolle i skoler og på ungdomsuddannelser

V. Louisa Loran, Google, Birgitte Vedersø, Vedersoe.co, Carsten Beck, CIFS og Joachim Federspiel, DGS

15.00 Et bæredygtigt uddannelsessystem

Mette Böll, MIT, Caroline Helene Hermansen, DSE og  Marco Damgaard, Tingbjerg Skole

15.35 Pause

15.50 Fælles om fremtidens kompetencer

Agi Csonka, Villum Fonden, Diana Ringe Krogh, Lego og Adam Stoltenberg Iversen, Rambøll

16.35 Hvordan kan rollemodeller motivere børn og unge til at vælge STEM?

Andreas Mogensen, ESA og Henriette Holmegaard, KU

17.00 Netværk med snacks og drinks

Hvem er vi?

Engineer the Future er Danmarks teknologiske alliance bestående af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Vi er gået sammen om at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science, og vi arbejder for, at danske virksomheder får adgang til stærke kandidater inden for ingeniør, it og science.

Vær med – sammen er vi stærkere.

Web Helformatmaj2024 2

Vil du vide mere om Visioneering?

Lise

Lise Brennum

Projektleder & partneransvarlig

Sara

Sara Rosendal

Seniorkonsulent

  • AAU-Aalborg Universitet
  • Danske Maritime
  • Reccura 860X400px
  • Novonordiskny
  • MAN ES Pwmc R Pos Rgb 600
  • IUG-Ingeniører Uden Grænser
  • Coloplast
  • Velux
  • Vattenfall
  • Liftra
  • Ticra
  • Artelia