Piger vælger naturfag til, men fra igen

Ny analyse fra Engineer the Future viser, at piger vælger naturfag til i gymnasiet, men fra på de videregående uddannelser

PRESSEMEDDELELSE

1. november 2021

Engineer the Futures arbejde med rollemodeller og Engineering i skolen er blandt 9 udvalgte fyrtårnsprojekter.

Skolebesøgsordningen Book en ekspert samt Engineer the Futures branding-kampagne er i dag blevet udvalgt som fyrtårnsprojekter af Teknologipagten. Det samme er det 10-årige program Engineering i skolen, der integrerer engineering i ingeniør-, it- og science-undervisningen i grundskolen.

Kåringen af flere af Engineer the Futures projekter, vækker stor glæde hos formanden for Engineer the Future Thomas Damkjær Petersen:

”Vi er utrolig stolte af at både Engineer i skolen og vores rollemodels-kampagne er blevet udvalgt som fyrtårnsprojekter. Tak til Teknologipagten for det fantastiske skulderklap. Det giver mod på at arbejde endnu hårdere for at få flere mod ingeniør, it og science”

- Thomas Damkjær Petersen, formand for Engineer the Future

I alt er 9 projekter udvalgt af Teknologipagten, der i en pressemeddelelse skriver at formålet er, at de udvalgte projekter skal vise vejen og være de gode eksempler, som andre projekter kan lade sig inspirere af og efterleve for at opfylde Teknologipagtens formål om, at flere danskere skal uddanne sig inden for og arbejde med ingeniør, it eller science.

Fyrtårnsprojekterne skal fungere som rollemodeller for både nuværende og fremtidige ingeniør-, it- og science-projekter inden for både uddannelses- og opkvalificeringsområdet. Derfor er der også stor diversitet blandt de ni udvalgte, så flest mulige ingeniør-, it- og science-projekter kan finde inspiration fra de udvalgte projekter og trække på deres erfaringer og viden.

Med udnævnelsen af de ni fyrtårnsprojekter håber TeknologipagtRådet at kunne øge indsatsen og forbedre kvaliteten i andre projekter.

”I Danmark har vi en lang række værdifulde indsatser, der er med til at udvikle danskernes ingeniør-, it- og science-kompetencer. I bestræbelserne på at sikre, at vi som samfund griber de mange lovende muligheder i takt med en hastig digital og teknologisk udvikling, er det helt afgørende, at vi deler viden og lærer af hinanden. De netop udvalgte fyrtårnsprojekter vil stå som rollemodeller med viden, erfaring og gode ideer, der kan inspirere de øvrige engagementer og projekter i Teknologipagten”

- André Rogacziewski, formand for TeknologipagtRådet

Fyrtårnsprojekter i Teknologipagten udvælges for en toårig periode af TeknologipagtRådet i forbindelse med en ansøgningsrunde.

Læs Teknologipagtens pressemeddelelse.

Sara