Piger vælger naturfag til, men fra igen
Ny analyse fra Engineer the Future viser, at piger vælger naturfag til i gymnasiet, men fra på de videregående uddannelser
PRESSEMEDDELELSE
7. april 2021
Flere unge skal have en ingeniør-, it- og science-uddannelse. Derfor støtter Region Nordjylland og Region Syddanmark de kommende år Engineer the Futures pilotprojekter i gymnasiet.
Få besøg af eksperter fra Danmarks toneangivende teknologivirksomheder. Skab nye, banebrydende løsninger i Science og Engineering Cup. Spil karrierelæringsspil og bliv klogere på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Og få hjælp til den svære snak om studievalg og karrieremuligheder.
Sådan lyder de Engineer the Future-initiativer, som Region Nordjylland og Region Syddanmark hver især har bevilget penge til på gymnasieområdet. Formålet er sikre, at flere unge på sigt ser mulighederne i de ingeniør-, it- og science-faglige uddannelser og erhverv, hvor manglen på kvalificeret arbejdskraft er stor, hvilket i høj grad også er en regional udfordring for lokale virksomheder.
Region Nordjylland støtter flere rollemodeller
Region Nordjylland har i regi af Den Nordjyske Teknologipagt bevilget 473.000 kr. til Engineer the Future og Aalborghus Gymnasium, der i samarbejde skal udbrede rollemodelordningen Book en ekspert til de nordjyske gymnasier. Ordningen giver elever mulighed for at møde rollemodeller fra erhvervslivet, og en central del af projektet er at undersøge, hvordan besøgene kan gøres virtuelle, så rollemodellerne nemmere kan komme ud i hele regionen.
Forskning viser, at unge i dag kan have svært ved at se sig selv i ingeniør-, it- og science-fagene og ofte har forældede fordomme om, hvordan en ingeniør-, it eller science-specialist skal se ud. Det kan føre til, at de digitale og tekniske uddannelser bliver fravalgt.
Det er vigtigt, at stereotyper ikke står i vejen for de unges uddannelsesvalg. Derfor glæder vi os også til, at rollemodeller fra regionens teknologivirksomheder kan komme ud i gymnasieklasserne
- Torben Poulsen, rektor Aalborghus Gymnasium
Med udbredelsen af rollemodeller i gymnasiet ønsker Aalborghus Gymnasium og Engineer the Future at give de unge mulighed for at møde tidssvarende rollemodeller fra regionens teknologivirksomheder, så de unge i højere grad kan træffe deres studievalg baseret på virkelige fortællinger. Det fortæller Torben Poulsen, rektor ved Aalborghus Gymnasium.
”Det er vigtigt, at stereotyper ikke står i vejen for de unges uddannelsesvalg. Derfor glæder vi os også til, at rollemodeller fra regionens teknologivirksomheder kan komme ud i gymnasieklasserne både fysisk og gennem virtuelle besøg. På den måde kan elever, der ellers ikke ville komme i berøring med den professionelle ingeniør-, it- og science-verden, få mulighed for at møde den,” udtaler han.
Også i nordjysk erhvervsliv vækker tiltaget glæde. Hos ingeniørvirksomheden Liftra, der har speciale i løfte- og transportudstyr til den globale vindmøllebranche, peger stifter og direktør Per Fenger på behovet for flere nordjyske ingeniør-, it- og science-talenter.
Det er afgørende for nordjysk erhvervsliv, at flere unge vælger de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser til, for det er her, at fremtidens vækst ligger
- Per Fenger, adm. direktør Liftra
”Vi har selv haft rollemodeller ude i grundskolen gennem Book en ekspert og glæder os over, at tiltaget nu udvides til de gymnasiale uddannelser her i regionen. Det er afgørende for nordjysk erhvervsliv, at flere unge vælger de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser til, for det er her, at fremtidens vækst ligger,” fortæller han.
Motiverende ingeniør-, it og science-undervisning i Region Syddanmark
I Region Syddanmark udvikler Engineer the Future tre komplementerende aktiviteter i samarbejde med Alssundgymnasiet, Rosborg Gymnasium og HF, Fredericia Gymnasium samt Middelfart Gymnasium og HF. Herfra skal gymnasieelever deltage i den årlige Science og Engineering Cup, hvor unge dyster om at vinde prisen for det bedste innovative ingeniør, it eller science-produkt, ligesom de får mulighed for at gennemføre karrierelæringsspil og deltage i samtaler om studievalg.
Aktiviteterne er gjort mulige efter en bevilling på 798.000kr. fra Region Syddanmark og skal samlet set bidrage til en mere motiverende ingeniør-, it- og science-undervisning på regionens gymnasier. Det fortæller Jeppe Kragelund, rektor ved Alssundgymnasiet Sønderborg, der lægger vægt på behovet for en sammenhængende satsning.
”En aktivitet alene rykker sjældent ved de unges motivation. Derfor har vi haft et ønske om at lave en systematisk og koordineret indsats, der kontinuerligt skal bidrage til at højne elevernes interesse for ingeniør-, it- og science-verdenen,” udtaler han.
Hos LINAK på Als ser personalechef Lars Uhd Nørgaard frem til, at flere unge i gymnasiet får mulighed for at stifte bekendtskab med teknologi og naturvidenskab.
”Det er vigtigt, at unge her i regionen får en indsigt i de muligheder, der ligger i de teknologiske erhverv. På den måde håber vi, at flere unge vælger denne uddannelsesretning. Vi har ofte svært ved at tiltrække egnede kandidater til vores ledige stillinger og har derfor et stort ønske om at rekruttere unge fra lokalområdet,” fortæller han.
Regionale projekter skal bane vejen for landsdækkende indsats
Engineer the Futures projekt i Region Nordjylland løber frem til udgangen af 2022, mens indsatsen i Region Syddanmark fortsætter til udgangen af 2023. Sideløbende er det planen, at Engineer the Future vil bruge erfaringerne fra projekterne til at forme en landsdækkende indsats, som skal komme gymnasieelever i hele Danmark til gode. Det fortæller Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future.
”Det er et stærkt signal, at regionerne tager hånd om udfordringen med at øge interessen for ingeniør, it og science. Derfor er vi også meget glade for bevillingerne fra Region Nordjylland og Region Syddanmark, der giver mulighed for at skabe regional forandring. Samtidig er det vores mål at bruge indsigterne fra de to projekter til i fremtiden at skabe en landsdækkende indsats på gymnasieområdet,” udtaler hun.