
Beskriv den udfordring eller det problem, I gerne vil løse. Vælg fx et problem, som er inspireret af jeres hverdag Husk også at inddrage FNs Verdensmål. Og vælg et, som I selv synes er vigtigt at finde en løsning på.
Stil jer selv spørgsmålene:
- Hvad er problemet?
- Hvem er det et problem for?
- Hvad vil I gerne opnå med jeres løsning?
Husk at de næste fem trin kan gentages, hvis der er behov for det, fx efter I har testet jeres prototype og fundet ud af, at der er brug for forbedringer.


Find ud af, hvilken viden I skal bruge. Noget ved I allerede fra jeres undervisning, men andet skal I indhente gennem læsning, undersøgelser, eksperimenter osv.
- Kortlæg relevant viden - herunder undersøg de materialer og det udstyr, I har til rådighed.
- Systematiser jeres eksisterende viden.
- Indhent (eller planlæg, hvordan I vil skaffe jer) den nye viden, som I får brug for i jeres arbejde med problemet.
- Undersøg fx også andres løsninger på lignende problemer (reverse engineering)

I denne fase skal I komme med bud på ideer, der kan løse jeres problem. Foreslå løsninger for hinanden, forklar dem, spørg, kom med ændringsforslag osv. Brug punkterne herunder og andre metoder til brainstorming.
- Tag en ide ad gangen!
- Lad vær med at dømme den ude eller inde! Støt i stedet hinanden i jeres ideudvikling.
- Prøv at byg videre på hinandens idéer, så I udvikler i fællesskab. Husk også at træffe beslutninger i fællesskab.
- Udfordr hinanden til at komme med de vildeste idéer!
- Gem alle idéer, i tilfælde af at det senere viser sig, at den ide I valgte, ikke virker!

Nu skal I sortere og blive konkrete! Vælg den ide, som I synes er mest lovende i forhold til de begrænsninger, I arbejder under (tid, penge, viden, …) og som I vurderer bedst løser problemet. Idéen skal herefter konkretiseres ved at lave/tegne en skitse af løsningen.
Lav en plan for det videre arbejde – overvej bl.a.:
- Konkretiserer ideer, modeller og processer.
- Hvilke materialer skal I bruge og hvordan skaffer I dem?
- Hvilke undersøgelser skal udføres? Med hvilket formål? Husk variabelkontrol.
- Hvordan vil I teste jeres løsning?
- Hvordan skal løsningen præsenteres, og hvornår forbereder I jeres præsentation?
- Rollefordeling: Hvem skal gøre hvad og hvornår?

Nu skal I omsætte den valgte idé til et konkret bud på en løsning i form af en prototype.
En prototype kan være mange ting. Det kan både være et konkret fysisk produkt, som I selv bygger, men det kan også være en digital kode, en algoritme, en forsøgsprotokol eller en ”konsulentrapport” med videnskabeligt baserede råd, fx forslag til energibesparelser på en skole.
Prototypen skal dog kunne afprøves og evt. forbedres.
Husk at beskriv jeres fremgangsmåde undervejs, og tag gerne billeder til jeres dokumentation.

Prototypen testes ved naturfaglige undersøgelser eller målinger og forbedres – måske i flere omgange – så den kommer tættere på at løse udfordringen. Husk at arbejde systematisk og støt jer til data.
Husk at de sidste fem trin kan gentages, hvis der er behov for det, fx efter I har testet jeres prototype og fundet ud af, at der er brug for forbedringer.

Til slut skal I præsentere jeres løsning og forklare, hvordan den virker, og hvordan I er kommet frem til den. Det er også i præsentationen, I beskriver jeres arbejde og reflekterer over processen, gruppesamarbejdet, og hvad I har lært.