Novo Nordisk Fonden støtter Book en ekspert

Skolebesøgsordningen løftes med 3,3 mio. kr. over de kommende 2,5 år

24. juni 2020

Med en bevilling på 3,3 mio. kr. vil skolebesøgsordningen Book en ekspert hen over de kommende 2,5 år arbejde målrettet med rollemodellers betydning for unges STEM-interesse. Resultaterne vil blive delt på nordisk konference.

Hvordan sikrer vi et godt match mellem STEM-rollemodeller og børn og unge, og hvordan kan vi klæde rollemodeller bedst muligt på til at møde de unge? Det er nogle af de spørgsmål, som vil blive belyst hen over de kommende år, når Engineer the Future igangsætter fase 2 af skolebesøgsordningen Book en ekspert, som har eksisteret siden 2016.

Takket være en bevilling på 3,3 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden kan Engineer the Future nu udvikle og styrke skolebesøgsordningen, som i dag består af 200 eksperter inden for naturvidenskab og teknologi, og som sidste år nåede ud til 8.000 elever landet over.

- Mads Joakim Sørensen, projektleder Book en ekspert

Målet er, at der skal gennemføres 900 besøg de kommende 2,5 år, fortæller projektleder Mads Joakim Sørensen.

”Vi er rigtig glade for at kunne forsætte succesen med Book en ekspert, som har vist sig at være et populært tilbud til landets lærere. Evalueringer viser, at 90 pct. af eleverne er glade for ordningen, og at ekspertbesøgene øger elevernes motivation for STEM. Med de nye midler kan vi løfte ordningen til et nyt niveau. Vi kommer blandt andet til at indlede samarbejde med en række forskere, der skal hjælpe os med at kvalificere besøgene,” siger Mads Joakim Sørensen.

Som del af projektet vil der systematisk blive indsamlet viden om rollemodellers betydning for børn og unge. Resultaterne vil blive delt med andre organisationer og institutioner, hvilket bl.a. kommer til at ske på en nordisk konference om rollemodeller, der vil blive afholdt i 2021. Derudover giver Novo Nordisk Fondens bevilling mulighed for at arbejde med, hvordan skolebesøgene tilpasses læreplaner og forankres hos eleverne.

”Vi vil gerne blive endnu bedre til at klæde eksperterne på, inden de skal ud i klasserne. Gode kommunikationsevner og elevcentrerede aktiviteter er forudsætningen for at kunne fange elevernes interesse, så det bliver uden tvivl nogle af de kompetencer, vi kommer til at arbejde målrettet med hos eksperterne,” forklarer Mads Joakim Sørensen.

Book en ekspert er et af 12 projekter inden for skole-virksomhedssamarbejde, der har fået støtte af Novo Nordisk Fonden i juni 2020.

atkins logo
lego logo