Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Kvote 2: Samtalen om studievalg er vigtig, men svær

Engineer the future står bag ny samtaleguide, som skal gøre studiesamtalen lettere

 
PRESSEMEDDELELSER
7. marts 2018

Adskillige unge går i disse dage og overvejer, hvilket studie de skal søge ind på i forbindelse med Kvote 2-ansøgningsfristen til videregående uddannelse den 15. marts. Forældre spiller en central rolle i de unges uddannelsesvalg, men usikkerhed og tvivl præger ofte studiesamtalerne mellem forældre og deres børn. Forældrene holder sig lidt tilbage, der danses om den varme grød, og de unge ender ofte med at opleve stilheden som usagte forventninger. Det får desværre mange unge til at føle et unødigt pres i forbindelse med studievalget.

Det er de erfaringer generationsforsker Tanja Hall har gjort i forbindelse med udarbejdelsen af en ny kampagne, 'Samtaleguide', der skal gøre det lettere for forældre og deres børn at få hul på den svære men vigtige samtale om studievalg.

”Vi har talt med 21 unge og deres forældre for at finde ud af, hvad der er på spil, når der tales om studievalg. Og vi har kunnet konstatere, at forældrene er meget usikre. ’Hvad passer til mit barn?’ Kan jeg overhovedet guide, når jeg ikke kender alle uddannelserne?' Den type spørgsmål stiller mange forældre sig selv, og det får dem til famle sig vej gennem samtalen,” fortæller Tanja Hall fra Fremtidsfabrik.

I et survey udarbejdet af Undervisnings- og Forskningsministeriet i 2016, fortalte 50 % af de adspurgte unge, at de taler med deres forældre om studievalg. 25% angiver, at de ikke spørger nogen som helst til råds. I samme analyse dokumenteres, at 95% af forældre oplever, at de taler med deres børn om valg af uddannelse.

”Der er altså markant forskel på, hvor meget børn og voksne oplever, at de taler med hinanden om studievalg, hvilket tyder på, at parterne har behov for at blive hjulpet på vej til en bedre type samtale. Vi har derfor udviklet en guide, der inspirerer forældre og unge til at tage snakken, så forældrene kan forløses som ressourcepersoner,” siger Tanja Hall.

For mange forældre er snakken med deres børn om studievalg lige så svær som snakken om sex. Det vil vi gerne ændre på med en række konkrete forslag til, hvilke spørgsmål man som forældre kan stille, så den unge lærer sig selv bedre at kende og bliver klogere på sine uddannelsesdrømme

- Ghita Wolf Andreasen, Direktør, Engineer the future

Forældre skal være ressourcepersoner

Erhvervspsykolog Henrik Leslye har været med i udarbejdelsen af guiden, der ud over en række konkrete spørgsmål også indeholder 3 samtalefilm mellem forældre og unge, der omhandler snakken om studievalg. I filmene bliver det tydeligt, hvor givende det er, når forældre slipper berøringsangsten og sætter følelser på, hvad de ser og tænker.

”Man kan gå og have en masse forestillinger om, hvad den anden forventer og tænker. Min erfaring som psykolog er, at ingen går i stykker af at tage en samtale, så min opfordring er derfor: Kom i gang med samtalen,” siger Henrik Leslye.

Håbet er, at både samtaleguide og film kan gøre en forskel for de mange unge, der står over at skulle vælge studie i løbet af foråret, fortæller projektdirektør Ghita Wolf Andreasen fra Engineer the future, der står bag kampagnen.

”For mange forældre er snakken med deres børn om studievalg lige så svær som snakken om sex. Det vil vi gerne ændre på med en række konkrete forslag til, hvilke spørgsmål man som forældre kan stille, så den unge lærer sig selv bedre at kende og bliver klogere på sine uddannelsesdrømme,” fortæller Ghita Wolf Andreasen.

Pressefoto 

Hent pressefoto

Benjamin Lager og hans mor Marianne Olsen medvirker i den nye kampagne 'Samtaleguide', der skal gøre det nemmeret for forældre og unge at tage samtalen om studievalg.

Hent pressefoto

Kontaktpersoner

Sara Rosendal

Presse- og kommunikationsansvarlig

sara@engineerthefuture.dk 2337 3494
ibm logo
 logo
 logo
 logo
atkins logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo