Kvote 2: Ingeniøruddannelserne hitter hos de unge

Igen i år ses en stigende interesse for ingeniørfaget

17. marts 2017

OPDATERET: Ligesom sidste år stiger antallet af ansøgere til landets ingeniøruddannelser. Blandt de uddannelser med den største vækst finder man civilingeniør og diplomingeniør, som begge har fået hele 14 procent flere ansøgere end sidste år.

Formanden for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen glæder sig over, at mange unge igen i år søger ingeniørstudiet via kvote 2.

'Det er en klar tilkendegivelse af, at mange har en interesse i at læse til ingeniør, hvilket er fantastisk. Nu må vi så afvente, hvordan den endelige søgning med både kvote 1 og kvote 2 ender og ikke mindst, hvordan optaget på ingeniøruddannelserne ser ud. Der er nemlig allerede i dag en stor efterspørgsel fra erhvervslivet på ingeniører, og en prognose fra den teknologiske alliance Engineer the future viser, at der allerede i 2025 vil mangle 9.300 ingeniører og 4.200 naturvidenskabeligt uddannede,' siger han.

Hos it-virksomheden NNIT vækker årets søgning mod ingeniøruddannelserne derfor også stor glæde.

´Det er glædeligt, at flere søger ind til ingeniøruddannelserne. Der er mangel på ingeniører – og særligt inden for it, som er den gruppe, vi efterspørger mest,' fortæller Brit Kannegaard Johannessen, HR-direktør, NNIT og tidligere medlem af IT-Branchens kompetenceudvalg.

Jeg vil gerne tage en uddannelse, hvor man kombinerer teori og praksis, og hvor fremtidsmulighederne er gode

- Mads Joachim Hansen, kvote 2-ansøger til biotek-ingeniøruddannelse

21-årige Mads Joachim Hansen fra Holbæk er en af de mange, der har søgt ind via Kvote 2. Han har søgt ind på Danmarks nye biotek-ingeniøruddannelse på University College Sjælland i Kalundborg.

Jeg har søgt ind på biotek-studiet, fordi jeg ser gode fremtidsmuligheder i faget, og fordi jeg brænder for det. Desuden vil jeg gerne tage en uddannelse, hvor man kombinerer teori og praksis.

Sara Trangbæk har tidligere læst matematik, men har nu søgt ind på Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering på DTU.:

Jeg har læst matematik sidste år, men fandt ud af, at det var for teoretisk til mig. Jeg vil meget gerne over på et studie, hvor man skal bruge hænderne mere, lave flere forsøg og arbejde mere praktisk. Det er motiverende at få lov til at afprøve teorien i virkeligheden – og det gør man på ingeniørstudiet.'

Denne artikel er blevet opdateret efter Uddannelses- og Forskningsministeriet korrigerede ansøgertallet til civilingeniøruddannelserne fra 28 % til 14%.

Tal fra UFM

Se tallene fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

Klik her

Massiv ingeniørmangel