Sådan tiltrækker du unge medarbejdere

Folkemødedebat 2017

ARTIKLER
19. juni 2017

Virksomheders evne til at tiltrække unge medarbejdere var temaet for Engineer the futures debat på årets folkemøde på Bornholm. Generationsforsker Tanja Hall havde sat fire virksomheder og en gruppe unge stævne for at diskutere generation Z og deres forventninger til arbejdsmarkedet. Eller som debattens to moderatorer Tony Scott og Tue Blædel fra DR P3 formulerede det:

”Vi skal have matchet virksomheder med generation Z. Man kunne næsten sige, at det er en form for tvangsægteskab, vi skal i gang med.”

Med den bemærkning blev diskussionen skudt i gang og de fire virksomheder, NNIT, Siemens, IBM og Orbicon indledte med at præsentere deres udfordringer. Jakob Sasserne, landechef hos NNIT, beskrev den unge generation med orderne: ’De hungrer efter ny viden og skifter hurtigt stillinger. Det kan være en krævende generation, der ind imellem skal lære at de, der kommer længst i karrieren, er dem, der er klar til at trække det store læs.”

Tanja Hall kom i løbet af debattens 45 minutter med adskillige gode råd til virksomhedernes måde at håndtere generation Z på. Hun pegede blandt andet på, at unge vil inddrages hurtigst muligt, og det kræver tydelige strukturer og ramme fra virksomhedernes side.

”Generation Z har haft forældre, der naturligt har inddraget dem i familiens beslutninger. Inddragelse er derfor blevet en del af deres DNA, og det skal virksomhederne honorere. Desuden er de unge vokset op med at være deres egne ’content-makers’ på de sociale medier. Derfor er det naturligt for dem at ville skabe deres egne løsninger. De vil ikke bare sidde på sidelinjen og se på,” forklarede Tanja Hall.

Hun opfordrede virksomhederne til at lytte til de unges synspunkter som en fast integreret del af virksomhedens beslutningsprocesser. Den tilgang blev bekræftet af IBM, hvor employer branding manager Sanne Urbak beskrev, hvordan unge medarbejdere rådgiver IBM-ledelsen om rekruttering og fastholdelse af unge. Et initiativ, der høstede anerkendelse hos generationsforskeren:

”Det er genialt tænkt. Hvis jeg drev en virksomhed, ville jeg også arbejde målrettet på inddragelse fra dag ét. Det er en god investering – også selvom kan koste lidt både i tid og på budgettet.”

Tilfredse unge medarbejdere kan bruges offensivt i rekrutteringssammenhæng understregede Tanja Hall og pegede på, at rollemodeller er de mest effektive til at sælge virksomheden udadtil.

'Purpose' er det vigtigste

Ditte Ibsen, kommunikationsmedarbejder hos Siemens Danmark fortalte, hvordan virksomheden har udpeget såkaldte ’influencers’, der poster stillingsopslag via deres egne profiler på de sociale medier, og hvordan Siemens via videorekrutteringen har formået at åbne screeningsprocessen op og møde nye kandidater.

Ifølge Tanja Hall er der en stigende tendens til, at de unge selv sammensætter deres uddannelser og gerne uddanner sig løbende genenem deres karriere. Hun opfordrede derfor virksomhederne til at overveje skræddersyede efteruddannelsesforløb for yngre medarbejdere.

Skal unge tiltrækkes og fastholdes, handler det først og fremmest om at få fortalt, hvordan man som virksomhed er med til at gøre en forskel, understregede Jesper Nybo Andersen, CEO i Orbicon og uddybede:

”Og formår vi så efterfølgende at fastholde de unges passion for faget, stiger sandsynligheden for, at vi kan holde på dem i længden.’

Tanja Hall bakkede op:

”Unge i dag er drevet af purpose, og purpose finder de først og fremmest hos de virksomheder, der viser, at de tager et globalt ansvar. Det er den historie, ingeniørvirksomhederne skal fokusere på.”

I debatten deltog også ingeniørstuderende fra DTU, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet samt 10.klasses elever fra Bornholms Efterskole.

Folkemøde 2017 i Ingeniørteltet

Se teaseren til Tanja Halls oplæg i ingeniørteltet på Folkemødet 2017.

Sara Rosendal

Presse- og kommunikationsansvarlig