Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Elever øver sig i at gøre skolevejen sikker

Engineering Day 2019

 
PRESSEMEDDELELSER
30. oktober 2019

Under Engineering Day 2019 skal skoleelever over hele Danmark undersøge trafikforholdene omkring deres skole og ved hjælp af programmering udtænke idéer til, hvordan man kan gøre skolevejen mere sikker. Projektet skal vise eleverne, hvad man kan bruge naturfag til i den virkelige verden.

Mange forældre får koldsved ved tanken om den første dag, deres barn skal klare sig selv i trafikken. Men nu er der måske hjælp på vej. Nemlig fra børnene selv.

På Engineering Day 2019, der skydes i gang fra d. 4. november, får skoleelever over hele landet chancen for at undersøge, hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger, der kan gøre det mere trygt og sikkert at færdes på skolevejen.

Eleverne skal arbejde med at programmere en såkaldt micro:bit - en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken. Eleverne skal overveje, hvor og hvordan de vil bruge micro:bit til at forbedre trafiksikkerheden. Det kunne fx være ved at programmere en cykelsensor, der blinker, når den registrerer, at der kommer en bil bagfra.

Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag

- Ghita Wolf Andreasen, direktør Engineer the Future

”Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet,” siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.

Tankegangen er at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre. Eleverne skal bruge både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde en løsning, der kan forbedre trafiksikkerheden. De får erfaring med og viden om sensorer og programmering.

Igen i år har Engineering Day samarbejdet med DRs Ultrabit, som har delt Ultra:bit-klassesæt ud til skoler i hele landet.

Over 600 skoler er tilmeldt

Cirka 850 lærere fra over 600 skoler har tilmeldt deres elever til Engineering Day, der i år indeholder opgaven ”Gør skolevejen sikker”.  Projektet er udviklet til 4. - 6. klasse på mellemtrinnet, men også mange elever i 7- 9. klasse i udskolingen deltager i projektet om skolevejen.

Mere konkret går opgaven ud på at hjælpe Anna fra 6. klasse med at finde en tryg skolevej til hendes lillebror Oliver. Anna selv er god til at færdes i trafikken, men hun har tit set farlige situationer med biler, cyklister og gående på vej til skole. Så hvordan kan Anna hjælpe sin lillebror?

Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it

- Anders Dahlstrup, direktør Naturvidenskabernes Hus

Løfter det faglige niveau

Det er tredje år, at der afvikles Engineering Day på danske skoler. Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup har noteret sig den store opbakning fra landets lærere:

”Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it. Vi vil netop gerne bidrage til, at eleverne oplever STEM-undervisningen som vedkommende, inspirerende og lærerig og dermed løfte elevernes læring og det faglige niveau,” siger Anders Dahlstrup.

Ud over opgaven ’Gør Skolevejen sikker’ kan skolerne også arbejde med opgaven ’Lyden der forsvandt’ på Engineering Day. Her skal eleverne arbejde med lydisolering af et øvelokale og bygge modeller af en lydisoleret væg.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

___________________________________________

Ud over grundskoler, foregår Engineering Day på følgende ingeniøruddannelser og science centre: Brorfelde Observatorium, Dansk Arkitektur Center, Energimuseet, Enigma, Experimentarium, Kattegatcenteret, Mind Factory by ECCO, Naturvidenskabernes Hus, Skramloteket, Syddansk Universitet, Tycho Brahe Planetariet, Tårnby Naturskole, Universe, VIA´s Ingeniøruddannelser, Horsens og Økolariet.

Kontaktpersoner

Sara Rosendal

Presse- og kommunikationsansvarlig

sara@engineerthefuture.dk 2337 3494
 

Pressebilleder 

Kan bruges i forbindelse med Engineering Day. 

Venligst kreditér fotograf: Mikal Schlosser

Gør skolevejen sikker

Gør skolevejen sikker

Lyden der forsvandt

Lyden der forsvandt

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
netcompany logo
 logo
 logo
lego logo
 logo
 logo