Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Elever designer smarte pakkeløsninger

25.000 elever forventes at bruge en dag på at arbejde som ingeniører under Engineering Day 2020

 
PRESSEMEDDELELSER
26. oktober 2020

På Engineering Day 2020 skal elever i grundskoler over hele Danmark afprøve ingeniørens arbejdsmetoder ved at give deres bud på, hvordan man designer effektive løsninger til transport af pakker.

Pakken er på vej! De fleste skoleelever tænker formentlig ikke meget på, hvordan alle de pakker, der bliver bestilt på nettet, egentlig når frem. Ikke desto mindre får de nu chancen for at blive ingeniører for en dag og udtænke en løsning på, hvordan man smartest flytter en pakke fra et punkt til et andet.

Med start d. 2. november og en uge frem er der Engineering Day på danske grundskoler. Engineering Day arrangeres af Engineer the Future, der estimerer at cirka 25.000 elever vil bruge en dag på at arbejde som ingeniører. Formålet med Engineering Day er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.

Udstyret med blandt andet pap, papir, snor, træpinde og malertape skal elever fra 4. - 9. klasse i grupper samarbejde om at konstruere så stærkt og så energivenligt et transportmiddel som muligt. Modellen skal kunne flytte en pakke mellem to punkter med 30 cm. afstand, vel at mærke uden at pakken bliver skubbet direkte med hånden.

Engineering er en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne

- Ghita Wolf Andreasen, direktør Engineer the Future

Begejstring for naturfag

Forinden har eleverne udviklet idéer, undersøgt og vurderet materialernes egenskaber, konkretiseret og fundet den bedste kombination til den optimale løsning. De skal med andre ord arbejde sig igennem forskellige faser og stifter derigennem bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, engineering.

”Engineering er en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne.  De lærer, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til udvikle gode og brugbare løsninger,” siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future.

Erfaringer fra tidligere viser, at når eleverne arbejder med engineering styrker det motivationen for naturfagene.

”Lærerne vender tilbage til os og siger, at når eleverne får lov til at udtænke og konstruere deres egne teknologiske løsninger, så motiverer det pludselig også andre typer af elever end dem, der normalt interesserer sig for naturfagene. Det skaber begejstring, når eleverne får lov at arbejde med både hoved og hænder,” siger hun.

 

Opgaver for alle klassetrin

Det er fjerde år i træk, at Engineering Day afvikles på danske skoler, og der udvikles hvert år forskellige opgaver til forskellige klassetrin.

Mens mellemtrin og udskoling i år arbejder med transport, lyder indskolingens opgave på at bygge en musefælde, så musen bliver fanget levende. Det er første gang, de yngste elever deltager i Engineering Day, og således første gang at alle klassetrin er med.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

 

Yderligere oplysninger:

Direktør i Engineer the Future, Ghita Wolf Andreasen, tlf. 24 60 75 01

Pressekonsulent for Engineering Day, Metha Loumann, mail: ml@methamedia.dk, tlf. 60 82 04 03

 
lm windpower logo
 logo
foss logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo