Det kommer til at summe af ideer og opfinderånd, når danske skoleelever deltager i Danmarks første Engineering Day, der afholdes rundt om på landets skoler, scienceecntre og ingeniøruddannelser i uge 45 fra 6.-10. november.
Eleverne skal finde deres indre ingeniør- eller naturvidenskabsmand frem og udtænke nye løsninger på en række forskellige praktiske problemer. Formålet er at booste begejstringen for teknologi og naturvidenskab og sætte elevernes naturfaglige viden i spil på nye måder, så de oplever sig selv som medskabere og innovatører, fortæller Ghita Wolf Andreasen, projektdirektør i Engineer the future, der sammen med Naturvidenskabernes Hus står bag Engineering Day.
’Vores ambition er at gøre Engineering Day til en tilbagevendende landsdækkende begivenhed i stil med Skolerne Motionsdag – bare med naturvidenskaben og teknologien i centrum. En årlig dag, hvor elever arbejder hands on med naturfagene og oplever, hvordan de kan bruges i praksis. Det kan være med til at øge motivationen og styrke elevernes naturvidenskabelige og teknologiske dannelse,’ forklarer Ghita Wolf Andreasen.
Naturvidenskabernes Hus fokuserer især på lærerne, fortæller direktør Nanna Seidelin. For når lærerne er inspirerede, kan de også inspirere eleverne:
’Som vi altid gør, så arbejder vi for at inspirere lærerne til en mere praktisk og problemorienteret tilgang til naturfag, som kan gøre undervisningen mere vedkommende for eleverne. Til Engineering Day skal eleverne samarbejde om at udtænke og designe fremtidens løsninger. Med engagerede lærere på sidelinjen, så er jeg sikker på, at eleverne får et unikt indblik i, hvilken forskel de kan gøre med viden om naturfag og teknologi.’