Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

De yngste elever designer legetøj til deres kæledyr

Engineering Day 2021

 
PRESSEMEDDELELSER
1. november 2021

De yngste elever afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day på skoler over hele Danmark. Udfordringen lyder på at udtænke et sjovt og bevægeligt stykke legetøj til deres kæledyr, så kæledyret ikke keder sig, når det er alene hjemme.

De fleste kæledyr har brug for at blive underholdt, så de ikke keder sig og ender med at rasere hjemmet. Med kreativitet og snilde, pap, tape og træpinde får eleverne i indskolingen nu den opgave at udvikle og bygge et sjovt stykke legetøj til deres kæledyr.

Det sker, når de sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45.

Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan. For ganske som ingeniørerne kan man ikke bare designe ud i det blå. For at udvikle et godt stykke legetøj til en hund, en kat eller en gnaver, der ovenikøbet kan dreje, vippe eller rulle, er man nødt til at forberede sig;

Eleverne skal kende dyrets adfærd, finde ud af, hvordan kæledyret bevæger sig, og hvad det godt kan lide i forvejen, de skal tegne en skitse af legetøjet, de skal overveje deres materialevalg og regne på, hvilken løsning, der fungerer bedst.

Arbejder som ingeniører

Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.

”Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.”

- Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens de mindste arbejder med kæledyr og kedsomhed, skal mellemtrinnet bygge en automatisk fodermaskine til kæledyret. Udskolingens projekt hedder ”Sæt hovedet i bevægelse”. Her skal 7. - 10. klasses eleverne konstruere et redskab, der kan aktivere både krop og hoved i løbet af skoledagen.


Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

 

Hvad er Engineering?

Når eleverne arbejder med engineering, skal de løse et konkret problem gennem forskellige delprocesesser, der er inspireret af ingeniørernes måde at arbejde på. De udfordringer, eleverne stilles overfor, kan handle om alt fra klima, miljø og transport til byggeri, it og infrastruktur.

Hvad er Engineering i skolen?

Engineering i skolen er et 10-årigt program, der skal integrere 'engineering' i STEM-undervisningen i grundskolen. Programmet, der bygger på internationalt anerkendt didaktik, skal fremme elevernes læring og løfte det faglige niveau i STEM-fagene.

Yderligere oplysninger:

Direktør i Engineer the Future, Ghita Wolf Andreasen,

mail ghita@engineerthefuture.dk , tlf. 24 60 75 01

 

Pressekonsulent for Engineering Day, Metha Loumann,

mail: ml@methamedia.dk, tlf. 60 82 04 03

 

Se også her:

 logo
 logo
atkins logo
Velux logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
siemens gamesa logo
 logo
 logo